Mazda CX-5 uppdateras – tystare och med offroad-läge

Mazdas mellanklassuv CX-5 får sig ett subtilt ansiktslyft inför 2022. Bättre (ljud)komfort och mer körglädje utlovas. Bland nyheterna finns också en ny körlägesväljare och ett par specialmodeller.

Mazda CX-5 uppdateras – tystare och med offroad-läge
Off-road-inspirerade Mazda CX-5 Newground i den nya lackkulören Zircon Sand.

Blinka och du missar ändringarna på 2022 års modell av Mazda CX-5. Förutom en uppdaterad grill, stötfångare och lampdesign har det nämligen inte hänt mycket på utsidan. Däremot har det hänt en del under skalet.

Inga av dessa gäller dock motorprogrammet, som fortsatt består av en blandning av oelektrifierade bensin- och dieselmotorer med antingen fram- eller fyrhjulsdrift och mellan 150 och 194 hästkrafter.

Specialmodellen Mazda CX-5 Homura ska vara det "sportigare" valet med 19-tumsfälgar och exteriördetaljer i svart

Istället är det körupplevelsen som ska ha vässats till och Mazdas ingenjörer ska ha bättrat på både åkkomforten och körglädjen genom att fila på bland annat stötdämpningen och hjulupphängningen.

Dessutom ska ljudisoleringen ha bättrats på ytterligare – samtidigt som just en tystare kupé var en av de huvudsakliga förbättringarna när den nuvarande generationen av CX-5 släpptes 2016. Att åka i den första generationen från 2012 var nämligen en bullrig upplevelse.

Bilens säkerhetssystem har också utökats med en ny köassistent kallad "Cruise & Traffic Support (CTS)" som kan kontrollera acceleration, hastighet, inbromsning och styrning vid kökörning i hastigheter upp till 60 km/h.

Dessutom har bilens adaptiva helljus uppdaterats med fler individuellt nedbländbara sektioner per strålkastare – tjugo istället för tolv.

Invändigt har bland annat en induktionsladdare för mobiltelefonen tillkommit samt en ny körlägesväljare kallad "Mazda Intelligent Drive Select (Mi-Drive)". På fyrhjuldrivna CX-5:or med bensinmotor finns då bland annat ett nytt terrängläge som ska ge förbättrad framkomlighet på dåliga vägar och/eller hala underlag.

Golvet till bagageutrymmet ska också vara nytt och ger nu till skillnad från förr en slät lastyta när baksätet är nedfällt. Intressant nog har Mazda inte delat några pressfoton på just detta så vi får helt enkelt ta dem på ordet.

Nya specialmodeller

Mazda CX-5 Newground.

Modellprogrammet utökas också med två nya specialmodeller: Newground och Homura.

Den förstnämnda är en "off-road-inspirerad" modell som ska var anpassad för en aktiv livsstil. Den enda egentliga anpassningen för detta är dock det löstagbara lastgolvet, som just på denna modell är vändbart med en oöm baksida som tål våta och smutsiga föremål.

I övrigt är det mest ett stylingpaket med olika färgade detaljer. Exempelvis har grillen en limegrön accent som även återfinns på flera ställen i interiören.

Det samma kan sägas om Homura som ska vara det "sportiga" valet med många svarta detaljer och inga accentfärger. Klädseln på både Newground och Homura är för övrigt en kombination av mocka och konstläder.

Interiören på Mazda CX-5 Newground har gott om limegröna detaljer.

Bra facelift!
49
17
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.