Efter Rivians produktionsstart: Ford F-150 Lighting redan i förserieproduktion

Rivian hann denna vecka före både Ford och Tesla när de som första amerikansk tillverkare satte sin elektriska pickup R1T i produktion. Nu kontrar Ford genom att avslöja att man satt sin "elpickis" F-150 Lighting i förserieproduktion.

Efter Rivians produktionsstart: Ford F-150 Lighting redan i förserieproduktion

Medan vi i Europa kanske är mer intresserade av familjekombis och (i en allt större utsträckning) -suvar verkar USA förbli pickupens högborg. Övergången till elektriska transporter, som USA sedan president Joe Bidens tillträde nu också på sikt ska genomföra, verkar inte påverka det.

Intresset är nämligen väldigt stort för det flertal elektriska pickuper som utannonserats de senaste åren. Det gäller inte bara den unikt formgivna Tesla Cybetruck som visades 2019 eller de traditionella tillverkarna Ford och GM:s F-150 Lightning och GMC Hummer.

I veckan sprang uppstickaren Rivian före allihopa när de till slut, efter flera förseningar, lyckades bygga sin första leveransfärdiga R1T pickup och bli först att sätta en elektrisk pickup i produktion i USA. Det lär ha stuckit i ögonen på Ford, som gjort en stor sak av att man helelektrifierar sin mest sålda modell – exempelvis lyckades man få Joe Biden att rekommendera F-150 Lightning inför premiären.

Rivians vd och grundare kör den första färdiga R1T inne på fabriken i Normal, Illinois. FOTO: Rivian.

Nu delar Ford nämligen bilder från sin Rouge-fabrik i Dearborn, Michigan som visar hur förserieexemplar av Ford F-150 Lightning färdigställs. Inte illa, med tanke på att bilen först premiärvisades i maj i år.

Förseriebilar brukar i regel användas för olika slut- och certifieringstest. De brukar också låta tillverkaren upptäcka eventuella typfel och åtgärda dem innan produktionen sätter igång på riktigt.

Produktionsstarten av Ford F-150 Lightning är dock sedan tidigare spikad till sommaren 2022, så det dröjer ett tag till innan bilen börjar dyka upp i de amerikanska bilhallarna.

Förutom ett redigt flak och en enorm frunk lockar även modellen med ett hyfsat pris, särskilt jämfört med Rivian R1T som börjar på motsvarande 630.000 kronor i USA. F-150 börjar istället på knappt 350.000 kronor i hemlandet.

Ford skryter gärna med att man lyckats få in 150.000 förhandsbokningar och meddelar nu att man investerar ytterligare 66,7 miljarder kronor i elbilsfabriken Rouge för att fördubbla produktionskapaciteten till 80.000 bilar om året.

– Vi visste att F-150 Lightning var speciell, men intresset från allmänheten har överträffat även våra högsta förväntningar och förändrat konversationen runt elektriska fordon, säger Bill Ford, verkställande ordförande i Ford Motor Companys styrelse, i ett uttalande.

I övrigt handlar mycket av pressmeddelandet om hur många jobb satsningen kommer skapa i USA. Exempelvis ska både batterierna och de elektriska drivenheterna tillverkas i landet.

Det är ännu inte bekräftat om den rejäla Ford F-150 Lightning kommer hit till Sverige, men med tanke på drivlinan finns det mycket som talat för det. Ford har också antytt att man planerar att göra helelektriska versioner av den mindre pickupen Ranger på sikt.

Hellre Ford F-150 Lightning än Rivian R1T.
196
67
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.