Bepansrad Mercedes-Benz S680 Guard står emot beskjutning och explosioner

Stats- och regeringschefer har i många decennier åkt elegant och tryggt i en Mercedes. Nya S-klass får högre grad av skydd än någon annan civil bil.

Bepansrad Mercedes-Benz S680 Guard står emot beskjutning och explosioner

Det började 1929 då Daimler-Benz var först med att leverera en bepansrad bil direkt från fabrik. 1935 köpte den japanska kejsaren Hirohito en pansar-"Grand Mercedes" 

Sedan 1965 har Mercedes-Benz gjort bepansrade versioner av sina toppsedaner, till exempel legendariska Mercedes-Benz 600 Pullman.

Det är mycket i Mercedes-Benz S680 Guard som skiljer från en standard-S-klass, förutom alla detaljer som rör säkerhet har bilen en V12-motor med dubbelturbo som vanligtvis är förbehållen Maybach. 

Motorn ger 612 hästkrafter och ett vridmoment på 820 newtonmeter till de fyra hjulen, något som kan behövas för att få fart på den tunga bilen. Hjulaxlarna är förstärkta för att klara tyngden. Av viktskäl är toppfarten begränsad till 190 kilometer i timmen. Exakt hur tung bilen är uppger inte Mercedes-Benz.

Brandsläckning, syrgas och blåjus kan aktiveras med ett knapptryck.

Den röda knappen i mittkonosolen är en panikknapp för att larma om det går riktigt illa.

Skyddsnivån hos bepansrade fordon klassas på flera olika sätt, men VR-skalan är kanske vanligast. Mercedes-Benz S680 Guard når VR10 vilket sägs vara högre än något annat civilt fordon. Som jämförelse når Audi A8 L Security (som den svenska statministern åker) VR9. Volvo XC90 Heavy Armoured klassas som VR8. De enklare och lättare XC90 och XC60 Light Armoured har ingen VR-klassning, men uppfyller amerikanska amerikanska NIJ-IIIA.

I karossen finns olika material som skyddar mot skjutvapen och golvet är extra skyddat mot explosioner. Glasrutorna är laminerade med flera lager och har har polykarbonat på insidan för att skydda mot splitter.

Det finns ett inbyggt system för brandsläckning och om bilen utsätts för en gasattack kan kupén syresättas med syrgas. Bilen är också utrustad med blåljus, varningssirener och högtalare så att föraren kan göra sig hörd utan att gå ut. Om bilen får punktering håller däcken för cirka 3 mils ytterligare körning.

 

Tjocka laminerade rutor.

De tunga dörrarna är rejält upphängda.

Som alltid med S-klass finns en diger tillbehörslista, men allt som kan äventyra säkerheten är bortplockat, till exempel soltak.

Grundpriset är 457.100 euro exklusive moms, alltså omkring 5,8 miljoner kronor med moms.

Dags för Sveriges statsminister att byta till Mercedes!
110
40
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.