BMW och Mercedes stäms för brott mot Parisavtalet

En tysk konsumentorganisation har stämt BMW och Mercedes-Benz för att de inte satt ett slutdatum för sina förbränningsmotorer. Stämningen kommer efter att Shell fällts för samma brott. Även Volkswagen hotas av stämning.

BMW och Mercedes stäms för brott mot Parisavtalet

Allt fler biltillverkare sätter mål för när de ska sluta tillverka förbränningsmotorer, men BMW och Mercedes-Benz har svävat på målet.

Mercedes-Benz svenske vd, Ola Källenius, har tidigare sagt att 2030 ska de bara sälja elbilar på marknader där "förhållandena tillåter" det och vill flytta fokus från bestämda årtal.

– Frågan är inte så mycket när vi ska sluta med viss teknik utan hur skapar vi förutsättningar att gå över till den nya tekniken. Vi satsar. Vi är beredda. Men allt måste samverka, säger han till DN.

Det kan tolkas som att Mercedes-Benz vill fortsätta sälja bilar med förbränningsmotorer i de länder som inte lagstiftar mot det, vilket många EU-länder gör. Just nu finns ett förslag från EU-kommissionen om att förbjuda nyförsäljning av bensin- och dieselbilar inom unionen 2035.

2015 enades världens länder om Parisavtalet, ett klimatavtalsom förbinder alla länder att arbeta mot att hålla den globala temperaturökningen under 1,5 grader. Den tyska författningsdomstolen har fastslagit att det inte bara är staterna som måste följa Parisavtalet, utan även företag.

Därför har den tyska konsumentorganisationen Deutsche Umweltshilfe (DUH) lämnat in två civilrättsliga stämningar, en mot BMW och en mot Mercedes-Benz. DUH menar att de två bilföretagen inte har tillräckligt långtgående miljömål.

DUH har även stämt Volkswagen tillsammans med Greenpace. Tidigare denna månad, vid IAA-mässan i München, lämnade Greenpeace över ett 75-sidigt juridiskt dokument till Volkswagens högste chef, styrelseordförande Herbert Diess.

I Nederländerna har oljebolaget Shell fällts i en " historisk dom" för att inte följa Parisavtalet genom att ha satt för låga mål för minskning av sina utsläpp.

 
BMW, Mercedes och VW måste skärpa sig.
104
174
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.