Årets bilmarknad har präglats av tre stora trender: mer laddbart, högre skatter för bilar utan laddsladd samt brist på halvledare.
Därmed borde de tillverkare som har ett stort utbud av laddbara bilar ha gynnats rejält (över 40 procent av augustiförsäljningen var laddbara bilar), men vår genomgång visar på motsatsen. Kanske är det trots allt halvledarbristen som påverkat mest?
Volvo och de tyska varumärkena, som har en hel del laddbara bilar på sina modellprogram, är totalt sett förlorare på den svenska marknaden. Däremot kan man se att både japanska och franska tillverkare generellt sett har gått bra, trots att många av dessa inte är med i elektrifieringsvågen.
Exempelvis borde Mazda och Subaru ha tappat och även storspelaren Toyota – som bara ha några få modeller med laddsladd.
De koreanska tillverkarna går däremot starkt för att inte tala om de kinesiska, där MG och Polestar ökar.
Beror skillnaderna på vilka tillverkare som har bäst kontakter bland halvledarföretagen eller på att man inte lagt in beställningar i tid?
Statistik: marknadsandelar
2020 | 2021 (jan-aug) | Förändring | |
Volvo | 18 | 16,8 | -1,2 |
VW | 14,6 | 13 | -1,6 |
Kia | 8,6 | 9,2 | 0,6 |
Toyota | 7,8 | 8,6 | 0,8 |
Audi | 6,2 | 5,6 | -0,6 |
Mercedes | 6,2 | 5,9 | -0,3 |
BMW | 6,1 | 5,6 | -0,5 |
Skoda | 4,9 | 4,7 | -0,2 |
Peugeot | 3 | 3,6 | 0,6 |
Renault | 2,8 | 2,1 | -0,7 |
Seat | 2,8 | 3,2 | 0,4 |
Hyundai | 2,2 | 2,5 | 0,3 |
Ford | 2 | 2,3 | 0,3 |
Tesla | 1,7 | 1,6 | -0,1 |
Nissan | 1,6 | 1,9 | 0,3 |
Fiat | 1,5 | 1,7 | 0,2 |
MG | – | 1,1 | 1,1 |
Citroën | 1 | 1,5 | 0,5 |
Mini | 1 | 0,9 | -0,1 |
Porsche | 0,8 | 0,8 | 0 |
Mazda | 0,7 | 0,8 | 0,1 |
Dacia | 0,6 | 0,8 | 0,2 |
Opel | 0,6 | 1,4 | 0,8 |
Subaru | 0,6 | 0,8 | 0,2 |
Polestar | 0,5 | 0,7 | 0,2 |
Källa: Bil Sweden