– Det behövs bara några få procent till på vägarna så kommer det att bli köer i omfattningar vi hade innan pandemin och kanske till och med mer än det, säger Otto Åstrand, trafikanalytiker på Trafikverket till DN.
En enkätundersökning från konsultföretaget WSP visar att många är tveksamma till att åka kollektivt efter pandemin. Resor till arbetet utgör 20–30 procent av alla personresor, så även utanför rusningstid riskerar köerna bli längre.
– Det tyder på att vi kommer se en ökning av biltrafiken totalt sett. Bilresor utanför jobbet kan öka rejält, mitt på dagen och på kvällar och helger, säger Daniel Firth, trafikexpert på WSP, till DN.
Pandemin har lärt många att jobba hemifrån och väntas få en bestående effekt.
– Om många jobbar hemma en dag i veckan så minskar trafiken med runt fem procent. Det skulle märkas, säger Daniel Firth.
Förvånansvärt många, omkring en tredjedel, saknar själva pendlingsresan.
– Jag förstår det. Resan till jobbet blir ett slags paus, en avskiljare mellan arbete och hemmaliv, säger Daniel Firth till DN.
Den sammanlagda bedömningen från både Trafikverket och WSP är att trafiken kommer att bli återgå till samma nivåer som före coronautbrottet, men riskerar tidvis blir ännu större.
Enligt Trafikverket har biltrafiken i Stockholm i år legat på omkring 90 procent av nivåerna under motsvarande månader 2019. Redan nu är trafiken på Södra länken, Nynäsvägen och Länsväg 226 (Huddingevägen) tillbaka på liknande nivåer som före pandemin.