Corvette Stingray Z06 och Z07 visar upp sig – får ylande 5,5-liters V8 med "platt" vevaxel

Banräserversionerna av Corvette ska avtäckas 26 oktober, men redan nu vet vi en hel del om dem.

Corvette Stingray Z06 och Z07 visar upp sig – får ylande 5,5-liters V8 med "platt" vevaxel
Så här ser nya Corvette Z06 ut. Den nya stötfångardesignen är den mest iögonfallande skillnaden från vanliga Corvette C8.

Chevrolet gör nu ännu ett stilbrott med sin anrika sportbil Corvette. Inte nog med att den nuvarande åttonde generationen (C8) har motorn monterad i mitten istället för i fram – till råga på allt stoppar man också i en "europeisk" V8. Skandal!

Eller inte, men nog är ljudprofilen mer ylande Ferrari än lumpig Cheva. Det rör sig om två nya banräserversioner som ska ha officiell premiär nästa månad: Z06 och Z07 som båda ska bjuda på något lite extra i motorrummet.

Tävlingsbilen Corvette C8.R och den nya väglagliga banräsern Corvette C07 i kamouflagemundering.

GM tog nämligen efter konkurrenter som Ford och BMW häromåret och utvecklade en version av sin LT-serie av stötstångs-V8 med "platt" vevaxel till tävlingsbilen Corvette C8.R. Både Corvette Z06 och Z07 utrustas med en för gata tam version av tävlingsmotorn. Enligt uppgifter i den amerikanska motorpressen väntas den leverera drygt 609 hästkrafter vid omkring 8.500–9.000 r/min.

Förutom den vässade 5,5-litersmotorn ska de två bilarna även utrustas med ett aktiv aerodynamikpaket som på Z07 inkluderar en aggressiv frontsplitter och väl tilltagen bakvinge. Z07 kommer dessutom ha kolfiberkeramiska bromsar och kolfiberfälgar.

Mycket av detta vet vi eftersom de båda bilarna fångats på video när de testkörts på Nürburgrings legendariska nordslinga (se nedan!).

Det kommer även en (eller kanske flera) ännu värre smak(er) av Corvette längre framöver, eventuellt kallad ZR1 likt tidigare generationers kompressormatade värstingar. Z06 och Z07 är alltså först ut i en hel skara specialversioner av Corvette.

Eftersom de väntas släppas som 2023 års modeller i USA lär produktionen påbörjas först i sommar nästa år.

Frågan är om de ens kommer till Europa? Det lär vi förhoppningsvis få veta när bilarna avtäcks den 26 oktober.

Se spionvideon:

Härligt ljud!
224
24
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.