Så mycket har kostnaden för bränsle ökat beroende på vad du kör och var du bor

Det har blivit dyrare att köra bil eftersom bränslepriserna gått upp. Men det är väldigt stor skillnad på hur olika bilister har drabbats, visar våra unika uträkningar.

Så mycket har kostnaden för bränsle ökat beroende på vad du kör och var du bor

Priserna per liter bensin och diesel har skenat och på senare tid även för elektricitet i södra Sverige. Vilka bilägare har då drabbats hårdast, de som kör bensin, diesel eller elbil?

Vi har räknat på priserna i januari och oktober, och dessutom lag till tre olika områden i Sverige. I södra Sverige har elpriserna gått upp mest, medan de i princip har legat still i norra landet.

För enkelhetens skull har vi räknat på en årlig körsträcka på 1.500 mil, och jämfört testförbrukning av tre versioner Volvo XC60: diesel, bensin och laddhybrid.

Vi har även räknat på hur kostnaderna påverkats för en eldriven Volkswagen ID.4.

Skillnaden i driftkostnad mellan bensin och diesel är inte så stor, vilket beror på att dieseln har ökat mest, samtidigt som dieselbilarna är snålare. Totalt sett har bensinbilens ägare fått drygt 200 kronor mer i årskostnad än dieselbilisten: plus 4,284 kronor.

Laddhybridägaren, där vi räknar med att man kör 60 procent på bensin och 40 procent på el, drabbas procentuellt sett hårt, speciellt om hen bor i exempelvis Malmö – då ökade kostanden från 12.511 till 13.391 kronor – men det är ungefär 10.000 kronor billigare än om man enbart kör på bensin.

Tabell: Kostnad för 1.500 mils körning

Exempelbil  Förbrukning   Bränslepris  
1 jan -21 1 okt -21 1 okt -21 (Malmö) 1 okt -21 (Luleå)
Volvo XC60 Diesel  0,85 l/mil  15 kr/liter 18,6 kr/liter 18,6 kr/liter 18,6 kr/liter
19.125:– 23.175:– 23.175:– 23.175:–
Volvo XC60 Bensin  1,02 l/mil  14,5 kr/liter 17,3 kr/liter 17,3 kr/liter 17,3 kr/liter
22.185:– 26.469:– 26.469:– 26.469:–
Volvo XC60 T8 Laddhybrid     0,49 l/mil  14,5 kr/liter 17,3 kr/liter 17,3 kr/liter 17,3 kr/liter
10.675:– 12.715:– 12.715:– 12.715:–
0,8 kWh/mil  1,53 kr/kWh 1,91 kr/kWh 2,23 kr/kWh 1,56 kr/kWh
1.863:– 2.292:– 2.676:– 1.872:–
60% bensin, 40% el 12.511:– 15.007:– 15.391:– 14.587:–
Volkswagen ID.4  1,9 kWh/mil  1,53 kr/kWh 1,91 kr/kWh 2,23 kr/kWh 1,56 kr/kWh
4.360:– 5.433:– 6.355:– 4.446:–

Elbilsföraren som bor i Malmö har procentuellt fåt den största höjningen, hela 45 procent. Men i kronor räknat är ökningen i det värsta fallet trots allt bara hälften så stor som för bensinbilisten, var kostnader gått upp med 19 procent.

Den verkliga vinnaren är norrbottningen som kör elbil, hen har i princip samma kostnad i dag som i början av året: i sammanhanget fjuttig 4.446 kronor per år. Det kan jämföras med 26.469 kronor om norbottningen istället kör bensinbil.

Att elpriset skenar påverkar alltså långt ifrån lika mycket som när bensin och diesel går upp och det beror givetvis på att en elbil är extremt energieffektiv, eller om man så vill att elektriciteten är billig. Dubblera en låg siffra och den är fortfarande relativt låg.

Tabell: Kostnadsökning januari–oktober 2021

Exempebil Nationellt Malmö Luleå
XC60 Diesel 4.050:– 4.050:– 4.050:–
XC60 Bensin 4284:– 4284:– 4284:–
XC60 Laddhybrid 2040:– 2880:– 2076:–
VW ID.4 1073:– 1995:– 86:–

 

Jag tycker att det är för dyrt att köra bil där jag bor.
670
113
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.