Alrik: Det är inte ofta jag håller med Magdalena Andersson, men …

Debatten om bränslepriserna rasar när priset på bensin närmar sig 18 kronor och dieseln kostar drygt 19 kronor.

Alrik: Det är inte ofta jag håller med Magdalena Andersson, men …

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Debatt och debatt … Det är väldigt mycket magkänsla som låter sig formuleras om till hårda ord utan mycket eftertanke. Men den viktigaste frågan är inte vad priset på bränsle är utan hur de som bor på landsbygden och inte kan förlita sig på kollektivtrafik, och ofta har långa avstånd, ska klara av sina transporter.

Moderaterna och SD tycker att skatten ska sänkas med en krona eftersom priserna inte är "rimliga", medan Magdalena Andersson (S) tänker ett varv till – och det gillar jag. Att inte bara var populistisk och försöka få nya röster utan ha en strategi för vad man vill är mycket bättre.

Ställer man frågan "varför" eller "vad händer då" några gånger (The Toyota way) så kommer man vidare.

Magdalena Andersson argumenterar att bränslen lär bli dyrare och dyrare framöver, inte minst på grund av inblanding av förnyelsebara dyra droppar.

Vi ska alltså inte underlätta för att fortsätta att köra på bensin och diesel utan för att gå över till elektrifierat. En skattesänkning för de som bor i lands- och glesbygd på säg 200 kronor i månaden (ungefär det som de nya bränslepriserna ökat månadskostnaden med för en genomsnittsbilist) är bättre än att sänka drivmedelsskatten. Då kan de som har möjlighet att privatleasa en elbil göra det, och få ner sin månadskostnad ännu mer, eller så kan man fortsätta att köra på bensin eller diesel. Då finns incitamentet att byta, inte bara att fortsätta som vanligt.

Men den här skattesänkningen kan inte vänta hur länge som helst – för då är det bara snack. Och, ännu viktigare, utbyggnaden av laddinfrastruktur måste ta fart på landsbygden. Alla bor inte i eget hus och ska man på långtur ut i obygden måste det också gå att ladda.

Topplistan, bensinpris i Europa oktober 2021, i euro

1 Nederländerna 2,06
2 Portugal 1,78
3 Finland 1,75
4 Italien 1,75
5 Sverige 1,73
6 Danmark 1,72
7 Grekland 1,72
8 Belgien 1,69
9 Tyskland 1,69
10 Frankrike 1,65
11 Norge 1,63
12 Schweiz 1,60
13 England 1,59
14 Island 1,57
15 Irland 1,55
(…)
43 Turkiet 0,76
44 Belarus 0,72
45 Ryssland 0,61

Dieselpriserna i Europa, i euro

1 Sverige 1,89
2 Belgien 1,71
2 Nederländerna  1,71
4 Schweiz 1,65
5 England 1,62
6 Italien 1,61
7 Portugal 1,60
8 Finland 1,59
9 Frankrike 1,55
10 Norge 1,54
11 Danmark 1,53
12 Tyskland 1,52
13 Island 1,52
14 Kroatien 1,47
15 Grekland 1,46
(…)
42 Turkiet 0,74
43 Belarus 0,72
44 Ryssland 0,61

Källa: Autotraveler.ru

Bra förslag. Sänk skatten på lands- och glesbygd.
693
246
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.