Billiga elbilen Xpeng P5 med inbyggd bio på Sverigebesök

Kinesiska Xpeng Motors gjorde nyligen entré på den norska marknaden och är även på ingång till Sverige. Nu har deras sedanmodell P5, som nyligen lanserades i Kina, setts till på flera håll i Stockholm.

Billiga elbilen Xpeng P5 med inbyggd bio på Sverigebesök

Xiaopeng Motors gjorde nyligen entré på den norska marknaden med elsuven G3 som snart ska följas där av sedanen P7. I samband med P7-lanseringen verkar Xpeng också komma hit till Sverige – tillverkaren har nu en svenskspråkig sajt där modellen är i fokus.

Xpeng har också en till sedanmodell på gång, den mindre P5 som i Kina börjar på motsvarande 210.000 kr inkluderande subventioner. Den ska enligt tillverkaren vara världens första produktionsbil med lidar-sensorer, eller ljusradar som det också kallas.

Nu har en P5 setts till i Stockholm. Under helgen 16–17 oktober sågs en ljusblå bil med tillfälliga norska skyltar på flera håll i länet. Bland annat fotograferade en av Recharges läsare bilen i Sundbyberg under lördagkvällen.

Läsarfoto: Xpeng P5 parkerad i Sundbyberg under lördagskvällen 16 oktober.

Bilen i fråga ska vara en av flera testbilar som just nu rullar i landet, bekräftar Xpengs svenske marknadschef Magnus Wenger i ett mejl till Recharge. Mer detaljer än så kan han dock inte dela ännu – märket har ännu inte officiellt lanserats i Sverige.

Det är alltså oklart om P5 är Sverige-aktuell, men mycket pekar på det. Tillverkaren har bekräftat att modellen ska lanseras i Norge.

Läsarfoto: Bilen var utrustad med norska tillfälliga registreringsskyltar – även kallade provskyltar.

I Kina finns Xpeng P5 med tre olika batteripaket på 55,9, 66,2 och 71,4 kWh vilket ger en räckvidd enligt den mer förlåtande NEDC-körcykeln på 46, 55 respektive 60 mil.

Hyfsade siffror, med andra ord, även om räckvidderna enligt den inom EU standardiserade WLTP-körcykeln väntas bli kortare. Snabbladdningen är inte heller blixtsnabb: 30–80 procent ska ta knappt 40 minuter, enligt Xpeng.

Drivlinan är annars den samma som i suven G3, vilket innebär framhjulsdrift, 208 hk (155 kW) och en acctid 0–100 km/h på 7,5 sekunder.

 

Läsarfoto: Bakluckeemblemet avslöjar att det är en Xpeng P5.

Så det är inte prestandan som ska locka med P5. Istället bjuder den "smarta" sedanen på flera avancerade tekniska finesser. Som mjukvaran XPilot, Xpengs motsvarighet till Tesla Autopilot.

P5 får den senaste versionen av XPilot, 3.5, som läser av omgivningen med 32 olika sensorer på bilen. Dessa inkluderar två lidar, 13 högupplösta kameror och 12 ultraljudssensorer. Enligt Xpeng uppnår systemet SAE:s tredje nivå utav fem för autonom körning, och ska därmed kunna sköta den mesta av körningen själv. Föraren behöver dock alltid vara redo att ta över ögonblickligen.

En av Xpeng P5:s mer unika finesser är en inbyggd, fällbar projektorskärm i taket.

En unik funktion är att P5:s två framsäten kan fällas helt plant i ett så kallat sov-läge. På så vis går det att övernatta i bilen. Behövs det underhållning innan läggdags finns också en projektorskärm i innertaket som kan fällas ner för att exempelvis titta på film.

När P5 ska lanseras i vårt grannland är ännu inte klart, men de första kundleveranserna av den större P7 ska ske nu i vinter.

Xpeng P5 verkar lovande!
382
56
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.