För att ta reda på det tog vi en pratstund med Daniel Odsberg som är försäljningschef på Kvdbil. Vi bad honom att förklara vad som har hänt med bilpriserna på andrahandsmarknaden på sistone, samt att titta i spåkulan och ge oss en prognos för vad han tror kommer att hända under de kommande kvartalen.

Hur har prisutveckligen sett ut på begagnade bilar under det tredje kvartalet i år jämfört med tidigare?
– Vi mäter prisutvecklingen genom ett BPI (bilpriserindex) från Bilpriser.se varje månad och det senaste kvartalet har priserna legat stabilt på höga nivåer, minus två procent för diesel och plus fyra procent för bensinbilar sett till september 21 mot juni 21.
– Då ska man dock ha med sig att begagnatpriserna stigit med nio procent det senaste året (september 2021 – september 2020) och sedan införandet av Bonus-malus 2018 ser vi en ökning med över 30 procent. För elbilar ser vi inte samma ökning utan en minskning på tre procent det senaste kvartalet och på liknande nivåer som 2018.
– Med det sagt ska man ha med sig att även om elbilar blir allt vanligare på andrahandsmarknaden är volymerna fortfarande låga, vilket gör att prisutvecklingen är volatil och svår att bedöma. Elbilar är också generellt sett dyrare och har ett högre andrahandsvärde än fossildrivna bilar, vilket innebär att färre köpare kan vara med och konkurrera om dessa.
– Den senaste tidens nya elbilsmodeller med attraktiva prislappar har ännu inte nått andrahandsmarknaden, när de gör det kommer fler att kunna köpa elbil, vilket kommer att påverka prisutvecklingen på begagnade elbilar.
Vad tror ni kommer att hända med prisutvecklingen på begagnade bilar i nästa (Q4) och nästnästa (Q1) kvartal – och varför?
– Det är såklart många faktorer som påverkar begagnatpriserna, däribland långa leveranstider på nya bilar, Bonus-malus, höjt förmånsvärde, låg ränta, pandemin, drivmedelpriser med mera. Vår bedömning är att det finns fler drivkrafter som driver priserna fortsatt uppåt än neråt och att vi fortsatt kommer att se höga prisnivåer under de kommande två kvartalen.
Vi ser naturligtvis ett större intresse för laddbara bilar från marknaden, men finns det andra förklaringar till försäljningsökningen?
– Försäljningen på begagnatmarknaden styrs av hur nybilsförsäljningen såg ut för två, tre år sedan. Det var efter Bonus-malus 2018 som nybilsförsäljningen av elbilar började ta fart. Ökad tillgång är absolut en stor anledning till försäljningsökningen av elbilar under det senaste kvartalet, men med det sagt är det också tydligt att det finns efterfrågan på denna typ av bil. Elbil ligger i tiden, kan man säga.