Nya hotet mot bilindustrin: Magnesiumbrist

Ännu ett kritiskt ämne, som bilindustrin använder till allt från motorer till karosser och fälgar, håller på att ta slut på lagren. Experten: "Hela bilindustrin kan tvingas till ett stopp."

Nya hotet mot bilindustrin: Magnesiumbrist
Arkivfoto: Produktionslinan för Volvo XC90 på Torslandafabriken.

Det redan tuffa läget för bilindustrin kan nu vara på väg att bli ännu värre. Sedan tidigare har den globala bristen på halvledare lett till otal produktionsstopp hos praktiskt taget samtliga biltillverkare som bland annat försökt avhjälpa det genom att sluta erbjuda vissa system till sina bilar.

Nu tornar nästa utmaning upp sig på horisonten, och denna gång kan det gå riktigt illa. Det finns risk att tillverkarna inte kommer kunna bygga helt grundläggande komponenter – allt från karosser och fälgar till växellådor och rattstänger.

En global brist på magnesium hotar nämligen nu i sin tur tillgången på de aluminiumlegeringar komponenterna tillverkas i. Magnesium tillsätts i legeringarna för att öka deras materialstyrka.

Det finns inga substitut för magnesium i aluminiumplåt- och götproduktion. 35 procent av efterfrågan på magnesium nedströms är bilplåt, så om magnesiumförsörjningen stryps kan hela bilindustrin tvingas till ett stopp, ska Amos Fletcher, analytiker på banken Barclays, ha skrivit i en rapport nyligen enligt Financial Times.

Produktionen har kapats rejält i Kina och här i Europa riskerar lagren med magnesium nu att ta slut, rapporterar tidningen.

Energikris i Kina

Arkivfoto: April 1986. Magnesium hälls i smält aluminium vid ett gjuteri i staden Xi'an i Kinas Shaanxi-provins.

Kina har nästintill monopol på magnesium globalt sett; Landet står för 85 procent av produktionen. Samtidigt brottas Kinas industrier just nu med en allvarlig energikris, bland annat orsakad av ett högt kolpris och att det råder torrtid vilket minskar vattenkraftens elproduktion.

En annan, minst lika viktig faktor är att Kina skärpt sina utsläppsmål i år. Samtidigt har landets industrier sett en mycket stark återhämtning efter coronapandemins verkningar. Redan i september hade de därför nästan gjort slut på sina statliga utsläppskvoter – och fick tvärnita, enligt sajten The Loadstar.

Staden Yulin i Shaanxi-provinsen är ett viktigt nav för magnesiumproduktionen. Där fick nyligen 35 utav 50 fabriker stängas ner. Samtidigt beordrades de övriga 15 att halvera sin verksamhet, något som lär ha minskat produktionen drastiskt.

Svårt att lagra

Eftersom magnesium är svårt att lagra (det börjar oxidera efter tre månader) väntas den haltande produktionen i Kina leda till att lagren i Europa tar slut fort – eventuellt redan i november – om inte Kina ökar produktionstakten igen snart.

Priserna på magnesium har samtidigt klättrat till rekordnivåer i Europa. Den senaste månaden ska råvarupriset ha ökat 75 procent och passerat 9.000 dollar per metriskt ton, eller omkring 80 kr/kg.

Branschen larmar

Larmklockorna går därför för fullt hos aluminiumtillverkarna i Europa. Branschorganisationen European Aluminium Association, EAA skickade nyligen in ett öppet brev till EU där man uppmanar EU-kommissionen att göra något åt situationen.

Från biltillverkarnas håll är det däremot än så länge tyst. De som har fabriker i USA kan förvisso känna sig något tryggare. Landet har nämligen en viss inhemsk produktion; den största producenten finns i delstaten Utah och producerar drygt 63.500 ton magnesium årligen – samtidigt som den globala produktionen låg på drygt en miljon ton ifjol.

Hoppas verkligen att det här löser sig fort!
405
35
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.