"Regeringen, sluta jävlas med folk!"

Ronny Svensson kokar av ilska. Varför ska Regeringen jävlas med folk med täta lagändringar – som höjd malusskatt, höjt förmånsvärde, vägtrafikskatt med mera. Varför ändras bilreglerna stup i kvarten?

"Regeringen, sluta jävlas med folk!"

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning. Texten publicerades först på sajten Tjänstebilsfakta.se


Regeringen, och främst Per Bolund, har inte legat på latsidan med förslag till förändringar. Här är Regeringsändringar som påverkar och har påverkat företagsbilarna:

2018
1/1 Trängselskatten är inte en del av bilförmån
30/6 Supermiljöbilspremien tas bort
1/7 Bonus malus införs
1/7 Vägtrafikskatten införs som en del av förmånsvärdet, höjning 5.000 kr/år
1/9 WLTP införs, högre CO2, högre vägtrafikskattvärde 1.000 kr/år

2021
1/1 Borttagande av nedsättning på laddbilar
1/1 Höjning av vägtrafikskatt, höjning vid 150 gram 2.000 kr/år
1/1 Laddutrustning skattepliktig utrustning
1/1 Laddstolpe i hemmet skattepliktigt
1/7 Ändring av förmånsvärdesberäkning

2022
1/1 Ändrad bonus metod 70.000 kr elbil till max för bonus 700.000 kr
1/1 Ändrad bonus för ladd hybrid max 20.000 kr max 50 gram max 700.000 kr
1/6 Ändrad malus från 90 gram till 75 gram CO2 utsläpp effekt 1.700 kr
1/7 Schablonavdrag införs på laddbilar

Mitt råd är; gör ert jobb, jobba långsiktigt, lyssna på experterna och sluta jävlas med folk!

Jag har varit remissinstans på några av förändringarna. Det som verkligen upprör mig är att det är ständiga förändringar, och dessutom med kort varsel. Vilket gör det svår hanterat i inköp och remarketing processen både för förare och arbetsgivare. Detta leder till frustrationer i organisationer, suboptimeringar och fel beslut. Resultatet blir ett kostnadsläckage.

Jag och andra remissinstanser, lägger ner mycket obetalt arbete och tillför all den expertkunskap som finns att tillgå. Med en förväntan att göra regeringsför-slaget bättre, och mer genomarbetat. Vi har olika erfarenheter och viljor, som borde tillföra värde. Jag själv lägger ner två-tre veckors arbete, och så gör även de andra. Summerar jag ihop timmarna som lagts ner borde det bli minst 1 500 timmars expertarbete.

Och, vad lyckades vi tillföra och förbättra från ursprungliga remissen? Nada! Zero! Inget! Inte ens ett kommatecken flyttades. Flera remissinstanser höjde varningsflagga den 26 januari 2021, då det blev uppenbart att förändringen av förmånsvärdet och bonusutvecklingen INTE skulle täckas av malus. Att bonuspengarna på Transportstyrelsen var slut för bilar levererade redan den 15 februari för utbetalning i augusti.

Tydligen kom det som en chock för Per Bolund att pengarna var slut. Snabbt sattes ett nytt förslag ihop på några Power-point bilder, öka malus, och så presskonferens. Tjänstemännen får yxa ihop något. Jag läser nu i statsbudgeten att pengar som tillförs för 2021 är 1,9 miljarder och för 2022 3,5 miljarder till bonusutbetalningar. Det är mycket pengar. Dessa 3,5 miljarder kommer redan vara reserverade till de bilar som är levererade under 2021, men med utbetalning 2022, med sex månaders eftersläpning. Enligt mina beräkningar behövs det lika mycket till, för bilar som levereras Q1 och Q2 2022. Var är pengarna?

Jag har full förståelse för att en omställning måste ske för klimatet skull. Min klara uppfattning är att detta ska göras med väl genomarbetade och klara regler – inte genom detta hattande och dattande som politikerna gör nu. Mitt råd är; gör ert jobb, jobba långsiktigt, lyssna på experterna och sluta jävlas med folk!

/Ronny Svensson – VD Ynnor AB

Väl rutet, Ronny!
987
25
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.