Brembo lanserar AI-kontrollerat bromssystem: ”lika stort som ABS”

Det nya aktiva systemet Sensify kan bromsa varje hjul individuellt. En ännu okänd premiumtillverkare ska bli först ut att använda det 2024.
Annons

Låsningsfria bromsar, eller ABS som det skrivs kort, är idag knappast något som som bilköpare behöver dubbelkolla tillvalslistorna för. Sedan 2004 måste alla nybilar som säljs i EU ha det viktiga säkerhetssystemet, som först introducerades till personbilar på 1970-talet.

Men under många år var ABS något som endast dyrare modeller kom utrustade med.

Och så även dess eventuella ersättare, i alla fall till en början. Italienska Brembo har dragit av täcket på ett nytt digital bromssystem som de ämnar att lansera 2024.

– Vi tror att Sensify kan vara en banbrytande teknik med samma marknadsstörande effekt som ABS hade när det lanserades inom fordonssektorn, säger Daniele Schillaci, vd Brembo, till Auto News Europe. Han ska även sagt att han väntar sig att systemet blir standardutrustning till 2030, åtminstone på premiumbilar.

Algoritmer styr inbromsningen

Brembo lanserar AI-kontrollerat bromssystem: ”lika stort som ABS”
Sensify har minst två kontrollenheter, ett per hjulaxel. På den främre är systemet fortfarande delvis hydrauliskt, med en bromscylinder per hjul.

Det nya med Brembos system, som är både är elektromekaniskt och hydrauliskt, är att det kan portionera ut bromskraften indviduellt till varje hjul. Dagens helt hydrauliska ABS-system skickar lika mycket till alla hjul, för att sedan släppa upp bromsverkan individuellt ifall ett låser sig – det vill säga slutar rotera. Föraren känner variationen i bromskraft genom pedalen som ett karaktäristiskt ”ryckande”.

Med hjälp av algoritmer ska Sensify också kunna förutspå när ett hjul är på väg att låsa sig och minska bromsverkan redan innan det händer. Enligt Brembo ger det bättre stabilitet eftersom bilen då aldrig hinner tappa grepp ens ögonblickligen på något hjul.

Ägarkostnaden ska också bli mindre med Sensify eftersom systemet bevakar skicket på bromsoken och ser till att hålla bromsverkan jämn mellan dem för att undvika onödigt slitage på bromsbeläggen. Det ska ge extra stora fördelar i transportbilar, menar Brembos vd.

– I nyttofordon och lastbilar, där skillnaden i totalvikt mellan ett tomt och ett fullastat fordon är mycket högre än i personbilar, erbjuder Sensify ännu större fördelar när det gäller säkerhet och ägandekostnad, säger Daniele Schillaci till ANE.

Annons
Annons
Rulla till toppen