Hyundais designmiss med Ioniq 5: ”Omöjligt att se bakåt”

Vår reporters semesterresa med Hyundai Ioniq 5 fortsätter. Det blir mer ris – och ros – efter färden hem från Sundsvall till Stockholm.
Annons

För ett par dagar sedan skrev vi om en tur till Sundsvall med Hyundai Ioniq 5. Resan upp gick hur bra som helst men vi höjde ett varningens finger för hemresan då stugan vi (undertecknad med familj) spenderade majoriteten av tiden i saknar el och det innebar att vi inte kunde ladda.

Hemresan gick ändå hur fint som helst. Vi laddade fullt i Sundsvall under natten till lördag, körde runt lite uppe vid stugan och åkte hem på måndagen. Vid avresan mot Stockholm hade bilen 80 procent laddning i batteriet.

Ett laddstopp var allt som krävdes även denna gång. En fika på cirka 30 minuter. Väl hemma igen var det precis under 50 kilometer räckvidd kvar. Förbrukningen var något högre (ca 23 kWh/100 km) än vid färden upp (21,5) men hemlängtan gjorde nog gasfoten lite tyngre. Det hade också regnat innan så att delar av sträckan var blöt, något som ökar rullmotståndet.

Två andra störningsmoment, utöver de vi skrev om här om dagen, upptäcktes också under minisemesterns gång.

Hyundais designmiss med Ioniq 5: ”Omöjligt att se bakåt”
Sidorutorna blir inte ”rena” av att dras upp och ner. Bilden är tagen efter att rutan har fått ta en tur ner och upp för att få bort vattnet så man kunde se sidospegeln bättre, men det hjälpte alltså inte alls. Möjligen är det specifikt för just denna bil och inte Hyundai Ioniq 5 som modell.
Hyundais designmiss med Ioniq 5: ”Omöjligt att se bakåt”
Som vi nämnde i vårt test saknas vindrutetorkare på bakrutan. Efter lite körning på blöta grusvägar var det omöjligt att se bakåt och spola av rutan får man alltså göra för hand innan avfärd.

Men Ioniq 5 har fina fördelar också.

Hyundais designmiss med Ioniq 5: ”Omöjligt att se bakåt”
En trevlig detalj som jag personligen tycker är underbar är det utfällbara benstödet. Med farthållaren igång kunde båda benen få fint stöd, när man ”gasar” själv kan man behöva sänka stödet lite för att det inte ska vara i vägen. Även medresenärerna uppskattade det.

Så, vilken ska man välja? Hyundai Ioniq 5, Tesla Model YVolkswagen ID.4 eller Skoda Enyaq? Min högst personliga åsikt är att ID.4 är den trevligaste i gänget. Jag skulle dock verkligen sakna benstödet och ”sovläget” i framsätena på Ioniq 5 så faktum är att mitt val ändå faller på Hyundaien – trots att jag mår bättre i ID.4.

Ägarbetygen i vår begagnatdatabas säger oss att Hyundai Ioniq 5 är den som borde erbjuda bäst tillförlitlighet – om den är som märkets andra modeller. Jag är ingen som gillar leasing och kommer nog köpa de flesta av mina bilar kontant. Då är fem års nybilsgaranti och ett (förväntat) problemfritt ägande svårt att tacka nej till.

Jag har en behagligare resa i andra bilar men troligen inte ett lika roande ägande.

En sak till förresten, 400V-laddtestet jag nämnde i det senaste inlägget dröjer ett litet tag till. Vi fick nämligen lite tvetydiga resultat som krävde ytterligare efterforskningar. Du som har Premium kan vänta dig att läsa det först här på sajten nästa vecka!

Annons
Annons
Rulla till toppen