För ett par dagar sedan skrev vi om en tur till Sundsvall med Hyundai Ioniq 5. Resan upp gick hur bra som helst men vi höjde ett varningens finger för hemresan då stugan vi (undertecknad med familj) spenderade majoriteten av tiden i saknar el och det innebar att vi inte kunde ladda.
Hemresan gick ändå hur fint som helst. Vi laddade fullt i Sundsvall under natten till lördag, körde runt lite uppe vid stugan och åkte hem på måndagen. Vid avresan mot Stockholm hade bilen 80 procent laddning i batteriet.
Ett laddstopp var allt som krävdes även denna gång. En fika på cirka 30 minuter. Väl hemma igen var det precis under 50 kilometer räckvidd kvar. Förbrukningen var något högre (ca 23 kWh/100 km) än vid färden upp (21,5) men hemlängtan gjorde nog gasfoten lite tyngre. Det hade också regnat innan så att delar av sträckan var blöt, något som ökar rullmotståndet.
Två andra störningsmoment, utöver de vi skrev om här om dagen, upptäcktes också under minisemesterns gång.
Men Ioniq 5 har fina fördelar också.
Så, vilken ska man välja? Hyundai Ioniq 5, Tesla Model Y, Volkswagen ID.4 eller Skoda Enyaq? Min högst personliga åsikt är att ID.4 är den trevligaste i gänget. Jag skulle dock verkligen sakna benstödet och ”sovläget” i framsätena på Ioniq 5 så faktum är att mitt val ändå faller på Hyundaien – trots att jag mår bättre i ID.4.
Ägarbetygen i vår begagnatdatabas säger oss att Hyundai Ioniq 5 är den som borde erbjuda bäst tillförlitlighet – om den är som märkets andra modeller. Jag är ingen som gillar leasing och kommer nog köpa de flesta av mina bilar kontant. Då är fem års nybilsgaranti och ett (förväntat) problemfritt ägande svårt att tacka nej till.
Jag har en behagligare resa i andra bilar men troligen inte ett lika roande ägande.
En sak till förresten, 400V-laddtestet jag nämnde i det senaste inlägget dröjer ett litet tag till. Vi fick nämligen lite tvetydiga resultat som krävde ytterligare efterforskningar. Du som har Premium kan vänta dig att läsa det först här på sajten nästa vecka!