Premiär: Toyota Aygo X tuffar till sig

Nya Toyota Aygo tacklar den minskande småbilsmarknaden genom att växa och tuffa till sig. Men är det en framtidsbil som Toyota påstår?
Annons

Nykomlingen bygger på samma plattform som storebror Yaris och växer rejält. Det nya X-tillägget i namnet ska dessutom indikera att det här är en modern crossover, inte en halvkombi. Den tredje generationen har släppt alla samarbeten med Citroën och Peugeot. Det kommer alltså inte några franska versioner av nya Aygo.

Premiär: Toyota Aygo X tuffar till sig

3,7 meter på längden är 23,5 cm längre än den föregående generationen. Axelavståndet har vuxit med 9 cm, för att ge mer benutrymme bak.

Men likt föregångaren kan man fortfarande inte veva ner de bakre sidorutorna, utan enbart ställa upp dem för lite ventilation.

Premiär: Toyota Aygo X tuffar till sig

I framstolarna finns det nu 4,5 cm mer axelutrymme. På bredden växer den 12,5 cm och på höjden 6,5 cm. Bagagekapaciteten har därtill ökat med 60 liter till 231 liter och är 12,5 cm längre. Fäller man baksätet ska det finnas plats för 829 liter.

Premiär: Toyota Aygo X tuffar till sig

För att matcha terrängvibbarna från plastskärmbreddarna har markfrigången ökat med 1,1 cm och för att få lite suvkänsla sitter man 5,5 cm högre. Interiören är lika lekfullt uttrycksfull som utsidan, med en niotums skärm, ambientbelysning och runda former.

För säkerhets skull finns en uppsjö system som adaptiv farthållare, filhållare och autobroms som klarar av både cyklister på dagtid och gångtrafikanter på natten. LED-strålkastare ska ge bra sikt och bilen ska dessutom kunna få nya funktioner via nätet.

Motoralternativet är ett, Toyotas bekanta trecylindriga enlitersmotor som ger 69 hk, vilket betyder att den trots en låg vikt på strax över 1 000 kg, inte är någon rallymaskin som storebror GR Yaris. 0–100 km/h tar hela 15,6 sekunder, med manuell låda.

En steglös CVT-låda kapar någon tiondel på den siffran. Topphastighet är 159 km/h och förbrukningen ska vara så låg som 4,7 l/100 km.

Premiär: Toyota Aygo X tuffar till sig

Till lanseringen under nästa år kommer en Limited Edition med orangea detaljer – på utsida och insida – med 18-tumsfälgar. Utvändigt finns sedan fyra olika färgval: Kardemummagrön (som synes på bilderna), chiliröd, ingefärabeige och enbärsblå

Alrik Söderlind kommenterar: Ursäkta Toyota, men er framtid smakar dåtid!

Annons
Annons
Rulla till toppen