Läsarbrev: Stoppa bilmissbruket, inte förbränningsmotorn!

Läsaren Anders: "Är det en mänsklig rättighet att åka på semester till Thailand två gånger om året och tro att man kan kompensera det genom att köra elbil?"

Läsarbrev: Stoppa bilmissbruket, inte förbränningsmotorn!
Läsaren Anders tycker att debatten kring bilens framtid saknar nyanser.

Har du några frågor som behöver svar?
Ta kontakt med oss på redaktionen!


Allt som inte går på el är fult och ska skrotas, helst igår, tycker Miljöpartiet.

Jobbreseavdraget ska bort för folk kör bil helt i onödan till sina arbeten, tycker regeringen.

På forumen basuneras "fossilbilens död" ut i hallelujastämning utan att någon av deras hjärnceller egentligen insett att det inte är bilen som är fossil, utan drivmedlet. Men var gör det när man äntligen hittat något "legitimt" att gnälla på?

Men ingenstans i elbilsdebatterna är det någon som ställt frågan varför man måste transportera sig så rasande mycket att man ser elbilen som enda utväg eller varför man måste få gods transporterat i sådan utsträckning att eldrivna lastbilar anses vara lösningen.

Arbete. Jo, tyvärr måste många ta bilen till sina arbetsplatser. Varför det är så kan man i vissa fall ifrågasätta. Bor man på landsbygden  är det oftast inte ekonomisk att bedriva kommunal lokaltrafik och då är bilen ett måste.

Bor man i städer så finns det all anledning att ifrågasätta pendlandet med bil eller pendlandet överhuvud taget.

Pandemin har visat att många kan arbeta hemifrån med fortsatt goda resultat. Där har arbetsgivarna ett ansvar att faktiskt tro på den anställde och dess förmåga att utföra arbete från annan plats än kontoret.

De arbetsplatser och chefer som fortfarande år 2021 envist proklamerar att "arbete gör man på kontoret" borde lita på sina anställda och hitta andra sätt än kontorsnärvaro att följa upp resultaten.

Kommuner har ett ansvar i att erbjuda etableringsmöjligheter för olika företag och verksamheter. Bor man söder om Stockholm och har ett "tech-jobb" är sannolikheten stor att man tvingas pendla till Kista till exempel. Varför är det så?

Alla som försökt åka kollektivt dessa sträckor vet att livslusten sinat ungefär halvvägs. I bilen får man i alla fall sitta tyst, ifred och smittfritt.

Dessa måste fortsatt kunna se bilen som ett alternativ för att få livet att fungera.

Frihet. Javisst måste man kunna ta bilen och hälsa barn/föräldrar eller landstället och semestertripp någon gång i bland.

Hobby. Bilhobbyn och möjligheten att vårda ett stycke historia/kulturarv behöver också finnas vid sidan av alla mellanchefsporter.

Vad som saknas är nyanserna.

Är det en mänsklig rättighet att skaffa tre barn eller fler (och erhålla flerbarnstillägg för övrigt) och står det i FN:s barnkonvention att de måste ha fyra olika aktiviteter vardera och som var för sig behöver skjuts till och från?

Är det en mänsklig rättighet att helt sakna planeringsförmåga och därmed legitimera sitt "behov" av elbil för att kunna åka till lokala affären sex gånger om dagen?

"Folk hittar diverse anledningar hela tiden att ta bilen i stället för att se alternativen"

Är det en nödvändighet att ta bilen till gymmet 3 dagar i veckan eller skulle det fungera att faktiskt gå, cykla eller ta det på väg till/från arbetet istället?

Är det en mänsklig rättighet att åka på semester till Thailand två gånger om året och tro att man kan kompensera det genom att köra elbil?

Behöver man handla alla julklappar från andra sidan klotet?

Sedan har vi bilmissbruket. När folk hittar diverse anledningar hela tiden att ta bilen i stället för att se alternativen. Slitaget på vägarna minskar inte med svintunga batteribilar. Översaltningen som löser upp asfalten och ger oss potthål i vägarna och partiklar i luften på Hornsgatan upphör inte bara för att bilarna går på el. Mängden spolarsprit minskar inte med elbilen. Trafikinfarkterna minskar inte med elbilen. Behovet av fungerande trafiklösningar och parkeringar minskar inte med elbilen.

Välj storlek efter transportbehov och inte för att grannen har en pick-up eller för att kompensera andra tillkortakommanden.

Välj en bil med V8 om du vill.

Välj vilket bränsle du vill.

Men tänk på hur du använder den!

Använder du bilen mycket i arbetet så kanske arbetsgivaren ska förse dig med lämpligt fordon?

Jag kommer fortsätta köra bensin-suv (med bensinvärmare!) på vintern och AMG-cab på sommaren.
Jag kommer fortsätta åka på bilträffar, hälsa på föräldrar och åka ut i landet på semestrar.
Jag kommer fortsätta bearbeta min arbetsgivare för utökad möjlighet att arbeta från annan plats.
Jag kommer även fortsätta att inte ta bilen för att skjutsa barnen till skolan 1km bort eller åka och småhandla flera gånger i veckan.
Jag kommer fortsätta att inte åka på utlandssemester varje år fast jag älskar värme.

Det är livsstilen som är det avgörande i klimatfrågorna. Inte lilla Sveriges bilval!

Anders


Alrik Söderlind, chefredaktör auto motor & sport.

"Folk måste hit och dit, varor lika så …"

Hej Anders, kul text!

När jag zoomar ut ser jag en framtid där bilen och lastbilar kommer att stå för en stor del av transporterna – och även om många av oss lär jobba hemifrån mer än före pandemin måste en hel del transporter ske. Visst överkonsumerar många allt möjligt, och vissa även transporter. Men folk måste hit och dit, varor lika så.

Då bör helst dessa transporter ske så energieffektivt och med så ren luft som möjligt.

Jag ser inte något alternativ till elbilar, på längre sikt. Men vi ska komma ihåg att 95 procent av alla bilar i landet saknar laddsladd, som debatten rasar nu verkar det som om elbilarna är i majoritet. Alla dessa bilar ska givet användas, inte skrotas.

Jag håller också med om att det handlar om personliga val och att man ska välja det man tycker är bäst. Bilar kan vara livsstil, hästsport eller bergsklättring en annan. Eller: Man väljer själv att göra det man gillar och så ska det vara.

Men det här med lilla Sverige.

Säger alla så, "min lilla stad i Kina", "mitt kvarter i LA", "på min gata" så spelar inget någon roll, för "vi" är ju så få.

Vi bor, om man zoomar ut, i Europa, och vad Europa gör påverkar världen på många vis. Vi alla bor på planeten jorden.

Och jag tror att det är de rikare länderna som kan och bör gå före i omställningen – som kostar pengar.

Allt gott!

Alrik Söderlind

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.