Mazdas genombrott: Bilen kör själv av till vägkanten om föraren tappar medvetandet

Mazda hävdar att deras nya förarassistanssystem Co-Pilot 2.0 klarar av något som Tesla Autopilot inte kan göra.
Annons

Med hjälp av en kamera i kupén ska Mazdas bilar snart kunna upptäcka om deras förare tappar medvetandet, till exempel på grund av en hjärtattack, rapporterar nyhetsbyrån AP (via Seattle Times).

Företagets nya förarassistanssystem Co-Pilot 2.0 ska i sådan situation själv kunna ta bilen till ”en säker plats, exempelvis vägkanten” och stanna, enligt Mazda. Den börjar samtidigt tuta och blinka med varningsblinkers för att uppmärksamma andra förare.

Mazdas genombrott: Bilen kör själv av till vägkanten om föraren tappar medvetandet

Systemet demonstrerades nyligen i Japan, där det ska lanseras till märkets ”större modeller” redan nästa år. Mazda har sedan som mål att Co-Pilot, som de utvecklat tillsammans med Tsukubas universitetssjukhus, ska kunna förutspå hälsoproblem till 2025.

– Den kommer varna förare innan de får några symptom, ska Mazdas chefsingenjör Takahiro Tochioka ”stolt” ha sagt under uppvisningen, enligt AP.

Mazdas genombrott: Bilen kör själv av till vägkanten om föraren tappar medvetandet

Dagens system, exempelvis Tesla Autopilot, upptäcker redan om föraren inte har händerna på ratten (eller blicken på vägen, i vissa fall). Gör de det bromsar systemen dock bara bilen till ett mjukt stopp och slår på varningsblinkers, oavsett var den befinner sig – en innerstadsgata eller ytterfilen på en högtrafikerad motorväg.

Mazda planerar att lansera Co-Pilot i Europa härnäst efter Japan. Systemet lär med den nya funktionen ha god chans att uppnå amerikanska Society of Automotive Engineers (SAE) tredje nivån utav fem för autonoma fordon.

Honda blev i mars först att lansera ett nivå 3-system och flera tillverkare har sådana på gång; Förutom Teslas Total självkörningsförmåga (FSD) som nu testas i USA har bland annat BMW och Mercedes sådana på gång till nästa år.

Fakta: Fem nivåer för självkörning

Autonoma fordon är indelade i fem nivåer, från förarassistens till helt autonom körning helt utan föraringrepp. Här är en lista som definierar de olika nivåerna, hämtad från Svenska institutet för standarder, SIS.

1. Förarstöd
De flesta funktioner sköts av föraren, men bilen kan ha till exempel automatisk inbromsning. Denna nivå finns i många av dagens bilar.

2. Partiell automatisering
Fordonet kan vara försett med autopilot, det vill säga automatiska funktioner som farthållare och vägcentrering. Föraren måste dock alltid vara beredd på att ta över körningen. Alla ”självkörande” system på den svenska marknaden idag ligger som högst på denna nivå.

3. Villkorad automatisering
Fordonet kan ta över dess framfart, men föraren behöver fortfarande vara redo att kunna ta över.

4. Hög automatisering
Här gäller full autopilot där bilen kan köra helt själv, utan att föraren ska behöva ingripa.

5. Full automatisering
På denna nivå behövs varken förare eller ratt, och här behöver ingen ens sitta i bilen för att den ska kunna köra. Fordonet ska dessutom klara av att köra automatiserat i alla tänkbara väderförhållanden för att uppnå denna nivå.

Annons
Annons
Rulla till toppen