Ny dieselskandal: Mercedes ”fuskboxar” medger 500 procents högre utsläpp

Den tyska miljöorganisationen DUH påstår att de har funnit konkreta bevis på att Daimler fuskat med flera Mercedes-dieselbilar.
Annons

Deutsche Umweltshilfe (DUH) säger sig ha hittat åtta ”fuskboxar” i Mercedes-Benz sexcylindriga Euro 6-klassade dieselmotor som bland annat sitter i förra generationen E-klass, GLC, GL och G-klass.

Vid vanlig körning uppges utsläppen av kväveoxider (NOx) tidvis ligga omkring 500 procent över de officiella testvärdena.

Mercedes fyrcylindriga dieselmotor har tidigare varit i fokus efter att den tyska myndigheten KBA funnit mjukvara som stänger av utsläppsreningen. Upptäckten fick Daimler att återkalla 770.000 Mercedes-bilar.

Daimler försvarade sig med att åtgärden gjordes för att skydda motorn. Om de kommer med samma argument igen har chefen för DUH sitt svar redo:

– De kan inte rimligtvis hävda att alla de här fuskboxarna behövdes för att skydda motorn. Anledningen är lika enkel som cynisk: det handlar om att maximera vinsten på bekostnad av miljön och hälsan för fotgängare i städerna.

Ny dieselskandal: Mercedes ”fuskboxar” medger 500 procents högre utsläpp
En Mercedes E 350 T BlueTEC 4MATIC har undersökts.

Kan tvingas kompensera bilköparna

Advokatbyrån Milberg som beställt rapporten från DUH menar att Daimler bryter mot lagen och att bilköparna har rätt till kompensation.

– Ur juridisk synvinkel är situationen tydlig. Utredningen konstaterar att Daimler Group har installerat ett stort antal otillåtna anordningar som bryter mot gällande lag. Berörda konsumenter har rätt till ersättning, trots allt har de betalat fullt pris för ett defekt fordon, säger Glenn Phillips på Milberg.

Daimler nekar till fusk och hävdar att alla deras motorer följer lagkraven.

Bilen som undersökts är en Mercedes E 350 T BlueTEC 4MATIC 190 kW modellår 2016 med motorn OM642.

Deutsche Umweltshilfes rapport går att läsa här (på tyska).

 
Annons
Annons
Rulla till toppen