Alrik kollar in Nio ES8 och ET7 som byter batteri på 5–10 minuter

Kinesiska premium-elbilstillverkaren Nio har en annorlunda lösning på snabbladdning – batteriet är utbytbart. På 5–10 minuter får man ett fräscht och nyladdat batteri. Alrik har kört Nio ES8 och kollat in Nio ET7.
Annons

Var är du och kör Alrik?
– I elbilslandet Norge såklart. Här har kinesiska Nio redan etablerat sig sedan ett halvår tillbaka. Jag är i Oslo och har precis kört den rymliga suven Nio ES8. 

Vad är grejen med Nio?
– Det är den första kinesiska premium-elbilsmärket i Europa. Nio konkurrerar med Tesla med både likheter och olikheter. Mest unikt är systemet för att byta batteri. Det tar 5–10 minuter att byta det stora 100 kWh-batteriet. 

Andra tillverkare pratar om framtida snabbladdning där man når upp till 80 procent på 5–10 minuter. Är inte tanken med utbytbara batterier snart utspelad?

– Nej, det finns fördelar med den här tekniken. Du leasar tillgång till ett batteri. Det innebär att du vid varje byte får ett batteri där eventuella trasiga celler är lagade. Dessutom kan batterierna alltid laddas skonsamt och när det kommer ett batteri med högre kapacitet så får du tillgång till det. Nio lovar att de inom något år ska komma med ett batteri på 150 kWh. De lovar också att sätta upp 22 batteribytesstationer i Norge.

Ojdå, men kan man inte ladda på vanligt sätt?
– Jodå, du kan ladda hemma eller på laddstationer. Då är maxladdningen 125 kW, men ligger på cirka 90 kW större delen av tiden.

Alrik kollar in Nio ES8 och ET7 som byter batteri på 5–10 minuter
Nio ES8 är en stor och lyxig suv.
Alrik kollar in Nio ES8 och ET7 som byter batteri på 5–10 minuter
Alrik kollar in Nio ES8 och ET7 som byter batteri på 5–10 minuter

Vad kan du berätta om suven ES8?
– Nio ES8 är en rymlig bil. Den kostar som en Audi e-tron, men är stor som en Audi Q7. Det innebär förstås att den slukar en hel del energi. Räckvidden med 100 kWh-batteri är över 50 mil.

Hur känns bilen?
– Nio ES8 har mycket skön fjädringskomfort och fin upplevd byggkvalitet. Bilen går tyst, men mer tänker jag inte berätta nu. Lite får jag ju spara till provkörningsartikeln som kommer både i tidningen och på webben. 

Ska du hitta på något mer i Oslo?
– Ja, nu är det dags att gå och kolla in en konceptversion av den kommande sedanmodellen Nio ET7.

Alrik kollar in Nio ES8 och ET7 som byter batteri på 5–10 minuter
Sedanen ET7
Alrik kollar in Nio ES8 och ET7 som byter batteri på 5–10 minuter
Annons
Annons
Rulla till toppen