Provrapport: Vi kör Toyota GR 86

Toyotas bakhjulsdrivna coupé GT86 har fått ett lyft och ett nytt namn. Vi har kört ett par prototyper innan premiären i december.

Provrapport: Vi kör Toyota GR 86

I förra vecklan var jag i ett ovanligt ombytligt Barcelona och körde ett par europeiska prototyper av nya Toyota GR 86, både på allmän väg och på racingbanan Parcmotor Castelloli där vi senast var och körde Cupra Formentor VZ5.

Ja, du läste rätt: Samtidigt som Förenta nationernas klimatkonferens COP26 pågick för fullt i Glasgow sladdade vi motormurvlar runt på bana i ännu en sportbil med bensinmotor och inte ett uns av eldrift. Konstig tajming? Ja.

Åter till bilen. Som du kanske känner till som intresserad finns både GR 86 och dess tvilling Subaru BRZ redan att beställa på de amerikanska och japanska marknaderna sedan några månader tillbaka. Den europeiska premiären dröjer dock till december – bilen är ännu inte EU-typgodkänd. Toyota siktar på att inleda kundleveranserna i maj.

Grundkonstruktionen är den samma som föregångaren GT86, med flera förbättringar. Likt tidigare är det Subaru som står för tillverkningen och (boxer)motorn, men denna gång kommer de inte att sälja sin variant i Europa.

Istället får vi hålla till godo med GR 86, som är tänkt att vara den körglada inkörsporten till Toyotas växande sortiment av "GR"-sportbilar, en förkortning av tillverkarens motorsportdivision Gazoo Racing. Sedan tidigare finns rallyspecialaren GR Yaris och BMW Z4-syskonet GR Supra.

Här sitter man riktigt bra.

Den stora nyheten är boxermotorn vars slagvolym utökats till 2,4 liter från 2 liter. Den levererar 235 hästkrafter och 250 Newtonmeter. Vridmomentstoppen nås dessutom vid ett mycket lägre varv (3.700 r/min) än för den äldre motorn.

Det kännbara "vridmomentsdippet" mellan 3.000–5.000 r/min som föregångaren drogs med ska därmed vara (nästan) borttrollat. Det gör att den känns piggare, särskilt på vanlig väg.

Toyotas sikte tycks vara inställt på Mazdas körglada lilla motorjournalistfavorit MX-5, tidigare känd som Miata på den amerikanska marknaden. Den större GR 86 har nu 51 hästkrafter mer än Mazdan (184 hk med 2,0-litersmotorn), men samtidigt väger "Toyobarun" drygt 200 kilo till.

Trots det är den nu två tiondelar snabbare till 100 km/h än MX-5:an: 6,3 sekunder med den manuella lådan.

Förutom effektökningen har bilens tyngdpunkt sänkts något. Huven är sedan tidigare gjord i aluminium men nu är även taket och framskärmarna det. Dessutom har chassit förstyvats 50 procent tack vare en ökad användning av höghållfast stål.

Hur känns den då? En journalistkollega som delar min förkärlek för gamla vagnar lyckades sammanfatta det rätt väl: Toyota GR 86 känns som en gammal sportbil. Den är analog och lite spartansk men samtidigt befriad från en del mer onödiga nymodigheter.

Mer om min provkörning läser du i nummer 26 av tidningen auto motor & sport eller inom kort här på sajten om du har Premium. Jag har även några invändningar mot den, men tror jag att GR 86 har god chans att bli en vanlig syn på landets banträffar i framtiden – förutsatt att priset landar rätt.

Jag tror att GR 86 är roligare än Mazda Miata!
109
36
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.