Toyota vägrar skriva på ICE-förbudet – satsar på ny diesel med Mazda

Toyota tycker att det är för tidigt att sluta med förbränningsmotorer 2040 och vägrar skriva på avtal om saken. Samtidigt utvecklar de en ny dieselmotor som går på biobränsle.
Annons

I samband med klimatkonferensen COP26 i Glasgow har flera stora bilmärken ställt sig bakom en gemensam överenskommelse att sluta sälja bilar med förbränningmotorer i ”ledande länder” 2035 och globalt 2040. Några av biltillverkarna som skrivit på är Volvo Cars, Mercedes, GM och Ford.

Toyota tillhör tillsammans med Volkswagen och Stellantis några av dem som inte vill skriva på avtalet, trots att det inte är juridiskt bindande. Toyota menar att drygt 18 år är för kort tid för en del länder i världen att bygga upp en infrastruktur för elbilar.

– Det är koldioxiden som är fienden, inte förbränningsmotor. Vi ska inte bara fokusera på en teknik utan dra nytta alla alla tekniker vi redan behärskar, sa Toyotas huvudägare och vd, Akio Toyoda, nyligen till Reuters.

 
Toyota vägrar skriva på ICE-förbudet – satsar på ny diesel med Mazda
Akio Toyoda. Foto: Getty Images

Som ett motdrag berättar Toyota att de satsar på att utveckla ”grönare” bränslen för förbränningsmotorer. Det sker inom ”Team Japan” som består av Toyota, Mazda och Subaru samt motorcykeltillverkarna Kawasaki och Yamaha.

Team Japan ska bland annat utveckla ”koldioxidneutrala” bränslen för racing och motorcyklar med vätgasdrift. Inom grupper ska flera olika satningar på racing i vätgasdrivna bilar och motorcyklas göras.

Nyligen började Toyota tävla i en japansk endurance-serie med en vätgasdriven Toyota Corolla. Den körglade Akio Toyoda är kör själv bilen i serien tillsammans med två förare till. Mazda planerar också att tävla med en liknande bil.

 
Toyota vägrar skriva på ICE-förbudet – satsar på ny diesel med Mazda
Tävlingsversion av Mazda Demio (i Europa kallad Mazda 2) med (bio)dieselmotor.

Tillverkarna meddelar också att de utvecklar en ny 1,5-liters dieselmotor för racing som verkar baseras på Mazdas nuvarande Skyactiv-D 1.5-motor. Den ska gå på en ny sorts syntetiskt biobränsle.

Annons
Annons
Rulla till toppen