POSITIVT
1. Förarergonomi
Kia har fler snabbvalsknappar än Hyundai. Bland annat styrs sätes- och rattvärmen via pekytor bakom växelväljaren istället för via skärmen. Ett stort kliv för alla oss vintersportentusiaster. På samma plats hittar man också inställningarna för stolsfläktarna.

2. Trådlös laddning
Plattan för trådlös laddning finner man mellan växelväljaren och armstödet och den är placerad så att man kan se mobilens skärm om man kollar ner mot mittkonsolen.
Det är en fördel om man har en Androidtelefon med så kallad ”Always on Display”. Men även iPhoneanvändare kan snabbt se sina notifikationer med en snabb petning på skärmen.

Dessutom är platsen ventilerad för att hålla nere telefonens temperatur under laddning. Det är mycket energiförluster i form av värme vid trådlös laddning.
3. Sportigare läggning
Kia har gått för en mindre avslappnad körupplevelse än Hyundai med något mer inbjudande styrning och spänstigare köregenskaper. Ioniq 5 är bra på mycket men någon ”driver’s car” är den inte. Det mesta tyder redan nu på att Kian kommer göra bättre ifrån sig i testronden aktiv körning.

Bonus: Drivlina
Det skulle egentligen bara vara tre fördelar men det är svårt att bortse ifrån att Kian har något fler hästkrafter och ett batteri med högre energikapacitet än Ioniq 5. Dock ryktas det att även Hyundaien snart kommer med det större batteriet.

NEGATIVT
1. Baksäteskomfort
Ungarna som blir tvingade att sitta bakom sina föräldrar har det mysigare i Hyundai Ioniq 5. Bland annat har Kian hårdare stoppning där bak och färre inställningsmöjligheter – något Hyundaiens baksäte förvisso har ovanligt gott om.

2. Fjädring
Chassit må vara sportigare men de innebär också, som så ofta förut, att fjädringskomforten blir lidande. Hyundai Ioniq 5 är fluffigare än kusinen.

3. Design
Visserligen är åsikter om utseendet högst personligt men de flesta verkar överens om att Hyundai har lyckats bättre med formgivningen än Kia.

Malus: Inget ställbart benstöd
Benstödet för framsätesåkarna finns tyvärr bara i Ioniq 5. Det är väldigt synd tycker undertecknad.

Vill du veta ännu mer om Kia EV6 får du som har Premium läsa testet här på webben inom kort. Eller i nummer 26 av vår tidning auto motor & sport.
Nu ska jag gå och experimentera med 10 liters vattendunkar för att se om även Kian har förödande dålig höjd under insynsskyddet!
Fotnot: Ovan är menat på ett skämtsamt sätt eftersom ”alla” blev så sura på klickbetet senast. Men det kanske inte framgår tydligt i text…