Porsche 718 GT4 RS är ruskigt snabb – men går bara att få med två pedaler

Nya lillvärstingen med 500 hk varvar ringen på 7:04. Tillvalslistan saknar dock ett viktigt alternativ – till skillnad från vanliga 718 GT4 går RS-modellen inte att få med manuell låda.

Porsche 718 GT4 RS är ruskigt snabb – men går bara att få med två pedaler

Porsche är duktiga på att komma på nya recept med beprövade ingredienser. Nu har märkets GT-avdelning lyckats skohorna ner den 4 liter stora boxersexan från 911 GT3 i den mindre 718. Resultatet stavas Porsche 718 Cayman GT4 RS (puh).

Med 500 hästkrafter (10 färre än i 911 GT3) vid 9.000 v/min och 430 Newtonmeter flyger den 1.415 kilo (1.490 med full tank) tunga 718 GT4 RS iväg till 100 km/h på 3,4 sekunder.

Effekttappet jämfört med 911 GT3 skylls på det längre avgassystemet.

Den siffran nås med samma 7-stegade dubbekopplingslåda (PDK) som vanliga 718 GT4 finns med. Till skillnad från den går RS-modellen inte också att få med någon manuell låda. Anledningen är förstås att PDK-lådan växlar snabbare och kapar åtminstone en tiondel från varvtiderna på Hockenheim.

 

Förutom drivlinan har chassit självklart optimerats ännu mera för bankörning än vanliga GT4. Utöver hårdare fjädrar och nya (snabbare) adaptiva Bilstein-dämpare har Porsche gjort sig av med alla gummibussningar till fördel för stumma kulleder.

Det låter bilen varva Nürburgrings legendariska nordslinga på imponerande 7:04,5, en tid som förvisso sattes med de superklibbiga (och av allt att döma knappt väglagliga) Michelin Pilot Sport Cup 2 R-däcken som finns som tillval.

Självklart finns också ett saftigt Weissach-paket som förutom avgassystem och en störtbåge i titan inkluderar en hel drös kolfiberdelar (bland annat framluckan, bakvingen och luftintagen). Den som bockat i det kan även välja till 20-tums smidda magnesiumfälgar istället för standardbilens aluminiumditon.

 

För den som är ute efter en renodlad tävlingsbil kommer även en ännu extremare Clubsport-version (närmast i bild) att visas på Los Angeles bilmässa 19–28 november.

Som väntat är priset för kalaset digert. Även utan ett endaste tillval ibockat (vilket är svårt när man shoppar Porsche) landar nya Porsche 718 GT4 RS på 1.480.000 kronor. Porsche planerar att inleda leveranserna av sin värsting-718 i juni 2022.

Vad tycker du, är den något att ha – trots avsaknaden av manuell låda?

 
Gasa: Det är klart – PDK-lådan är grym! Bromsa: Nej – manuell är ett måste!
352
72
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.