Volvo 850 – en spännande historia och revolutionerande epok

Volvo 850 var ett paradigmskifte för Volvo. Femcylindriga motorer placerade på tvären och framhjulsdrift – i en stor toppmodell. I samband med 30-årsfirandet visas unika specialmodeller upp på Volvo Museum i Göteborg.

Volvo 850 – en spännande historia och revolutionerande epok

När 90-talet var ungt förändrades Volvo. Det var dags för nya motorer, placerade på tvären. Den största revolutionen blev ändå att kraften nu, även på märkets stora personbilsmodell, gick till framhjulen.

Få bilar låter lika härligt som Volvo 850 under fullgasacceleration. Det råmande ljudet i den raka femcylindriga maskinen är fyllt med karaktär. Argt, sportigt och rått.

Prototypen Volvo Galaxy G4 från 1980 blev grunden för både 400-serien och 850-serien. Galaxy G4 är en av bilarna som visas upp på 850-utställningen på Volvo Museum i Göteborg.

Just det kanske inte var första prioritet när projekt Galaxy genomfördes 1978–1981. Japp, så tidigt såddes det första fröet till 850.

Galaxy resulterade nämligen i prototypen G4, en framhjulsdriven bil med tvärställd fyrcylindrig motor. G4 gav i slutändan projekten G1, som blev 440/460/480 och G2 som vi andra känner som 850.

Därpå följde en rad olika protoyper gjorda av två olika formgivare, Jan Wilsgaard och Håkan Malmgren. Det blev en dragkamp mellan de två som drav fram utvecklingen.

Länge jobbade formgivarna med halvkombi som komplement till den givna sedanmodellen. Först i januari 1985 bestämde sig Volvos ledning att det skulle bli en sedan följd av en kombi.

Den femcylindriga motorn tvärmonterades för att ta mindre plats och förfinades under 20 års produktion.

Samtidigt hade motorutvecklarna i Skövde jobbat på sitt håll. Redan 1984 var den första femcylindriga prototypmotorn X-100 klar.

Under 1986 gavs Håkan Malmgren ansvar för att slutställa den exteriöra designen. Arbetet tog cirka ett år och inkluderade hans bror Rolf Malmgren som kom upp med idén till de karaktäristiska stående baklamporna på kombiversionen.

Vi har glömt att nämna vem som utsågs till chef för hela G2-projektet. Högst upp i ledningen satt Peter Augustsson, mannen som senare blev chef för Saab Automobile. Han var en av alla kostymklädda herrar som applåderade när det allra första exemplaret av 850 rullade ut från fabriken i Gent 11 april 1991.

Det första exemplaret av Volvo 850 GLT rullar ut från fabriken i Belgien.

Volvo 850 GLT – succé från starten 1991

Volvos nya mellanklassare lanserades på marknaden som 850 GLT i juni samma år och modellen kom att byggas på tre ställen: Gent, Torslanda och Halifax i Kanada.

Ungefär samtidigt avslutade Jan Wilsgaard sin långa och förtjänstfulla anställning som designchef. Peter Horbury efterträdde.

Den femcylindriga motorn på 2,5 liter hade dubbla kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Den levererade 170 hästar. Bilen var snabb också, toppade över 200 km/h. Och den drev på framhjulen. Det var mycket nyheter på en gång för kunderna.

Volvo 850 GLT lanserades 1991 som årsmodell '92 med fem cylindrar, fyrventilsteknik och 170 hästkrafter.

Volvo 850 GLT lanserades först som sedan.

Volvo-chefen PG Gyllenhammar beställde alltid sina bilar med en unik röd inredning, så även hans 850 GLT. I sidofacket låg det alltid ett paket hallonbåtar.

PG Gyllenhammars unika 850 GLT är en av flera specialversioner som visas upp på Volvo Musuem i Göteborg.

Under 1992 breddades utbudet med 850 GLE. Samma motor men två ventiler per cylinder och 140 hästkrafter. Bilarna var alltjämt dyra, Volvo behöll sitt system från de senaste lanseringarna – de folkliga versionerna och kombin fick vänta något år.

Mittplatsen blev säkrare i 850 med smidigt konstruerat trepunktsbälte och integrerad barnstol.

I februari 1993 hölls äntligen provkörning av kombiversionen för pressen.

Här bjöds inte bara utökad lastförmåga. Här fanns alla säkerhetssystem från sedanversionen plus ett mycket innovativt baksäte. Man hade lyckats integrera alla tre säkerhetsbälten i ryggstödet vilket gav bästa tänkbara bältesergonomi.

Speciellt mittplatsen hade tidigare haft dåliga fästlösningar i taket eller liknande. Högst upp på ryggstödet satt också en rulle med skyddsnät för bagage. Ryggstödet var dessutom fällbart och delbart.

Volvo 850 Turbo hade smalare strålkastare än de enklare versionerna. Bakvinge var standad.

850 Turbo bjöd på nytt utseende och mer kraft

Efter sommaren, som årsmodell 1994, kom 850 Turbo som med 225 hästar blev Volvos dittills starkaste och snabbaste modell. Värstingens rundare stötfångare och smalare strålkastare blev inte modellunika länge. Snart såg GLT och GLE i princip likadan ut. Lågprisversionen GL anslöt till familjen, men fick behålla de gamla stötfångarna med små veck på sidorna som förde tankarna till 740/760.

Volvo började bli en tillverkare av prestandabilar och motorsport blev åter viktigt. När BTCC drog igång racingsäsongen 1994 trodde publiken inte sina ögon. I startfältet syntes en 850 i kombiutförande!

 

Volvo tävlade i BTCC med kombiversonen – vilket blev en enorm PR-succé.

850 Bi-fuel borde kanske kallas "T-Grön"?

Innan 850 gjordes om till S70 och V70 1997 hann Volvo introducera en lång rad versioner

– Svagare modell med 2,0-liters cylindervolym, 850 2,0
– Diesel kallas 850 TDI med 144-hästars motor från Audi
– Spetsad sportversion av 850 Turbo. Först T-5R, i folkmun kallad "T-Gul" och sedan 850R kallad "T-Röd".
– Fyrhjulsdriven variant, 850 AWD.
– Miljöbil med bensin- och gasdrift, 850 Bi-fuel

 
 

"T-Gul", Volvo 850 T-5R.

"T-Röd", Volvo 850R.

Volvo 850 laddhybid står sig än idag

Vissa spännande 850-modeller såg tyvärr aldrig offentlighetens ljus. Volvo utvecklade bland annat en laddhybrid 1995, Volvo 850 Electric Hybrid Concept HEV 98. Den visas nu upp på Volvo Museum.

Denna konceptbil var en rullande experimentverkstad. Laddhybridteknik gav förbluffande låg bensinförbrukning. "Siffrorna ter sig moderna även efter närmare 30 år i arkivgömmorna", säger Per-Ivar Sellergren som var ansvarig för projektet.

 
 

Volvo 850 Laddhybrid har en bensinlucka på bakflygeln och en laddlucka på framflygeln.

Laddlucka på laddhybriden Volvo 850 Electric Hybrid Concept HEV 98.

Trots hybridtekniken var bagageutrymmet rymligt.

Volvo 850 Cabriolet och Limousine – med hjälp av Nilssons i Laholm

Yngve Nilssons Karosseri AB i Laholm har under flera decennier hjälpt Volvo och deras kunder att tillverka specialmodeller i låg volym. I dag heter företaget Nilsson Special Vehicles och gör främst ambulanser, begravningsbilar och limousiner av Volvo-bilar.

Vårvintern 1993 föreslog Laholmsföretaget att Volvo skulle låta dem bygga en cabrioletversion av 850. Volvo gillade visserligen konceptet, men hade redan egna planer på att bygga en cabrioletversion i sin egen fabrik i Uddevalla. Ett projekt som resulterade i Volvo C70 1997.

Det togs också fram en 850 Limousine i Laholm.

 

Volvo 850 Cabriolet visas på Volvo Museum i Göteborg.

Volvo tackade nej till 850 Cabriolet eftersom de redan hade börjat skapa C70 Cabriolet tillsammans med Tom Walkinshaw Racing (TWR) i Storbritannien.

En Volvo 850 som bara väger 850 kilo!
Kolla in motorhuven, det är allt som avslöjar prototypen Volvo 850 "September" från 1993. Bilen är en del i ett projekt testa tillverkning av komponenter i lättviktsmaterial.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.