Förnuft & känsla: ”Är bensin bäst?”

Nya BMW M3 möter stenhårt motstånd från Alfa Romeo Quadrifoglio och Tesla Model 3 Performance. Alla är lika snabba till 100 km/h och rymmer en mindre familj, men där tar likheterna slut.
Annons

Vi kör på Ös We Ring, räknar på ekonomi och svarar på tittarnas frågor. Ekonomiskt är eldrivna Tesla helt överlägsen med mindre än halva milkostnaden. Hur mycket är känslan från en hårt trimmad bensinmotor värd och vilka skillnader finns det i chassikonstruktionerna?

Att Peder och Alrik inte väljer samma bil är kanske inte så förvånande – men vem väljer rätt?


Hej Peder & Alrik, ni har kört tre riktigt snabba familjebilar: Alfa Giulia Quadrifoglio, BMW M3 Competition och Tesla Model 3 Performance. Gick dagen snabbt?!

Peder: Ja det var en snabb och rolig dag! Jäklar vilka skillnader mellan bilarna.

Alrik: Länge sedan jag hade så roligt! Fantastiskt fina bilar.

Vad ska vi mest se fram emot i det här avsnittet?

Peder: När Teslan går sönder.

Alrik: Peders min när jag sätter betyg …

Beskriv skillnaden mellan 500 hk från en bensinmotor och från ett par elmotorer.

Peder: Skillnaden är att bensinmotorerna funkade hela avsnittet utan bråk. Däremot är accelerationen i Teslan brutal.

Alrik: Ja det var märkligt, Teslan gick ner i effekt efter några varv trots Track Mode. När vi körde den senare för att mäta prestanda gick den hur bra som helst. Men det är inte en Track Day-bil, utan en underbart snabb och skojig ”vägbil”.

Vad förvånade mest under dagen?

Peder: Att BMW:n inte var busigast.

Alrik: Att Teslan tappade effekt.

Skulle du välja samma bil oavsett om du kör bana eller ”vardagstrafik”, det vill säga finns det en bil som är bäst på båda sakerna?

Peder: Ja, jag tror faktiskt jag skulle välja samma till båda.

Alrik: Absolut inte, en är helt underbara när man busar på bana, en annan underbar som ”vanlig” bil.

Annons
Annons
Rulla till toppen