Alrik: ”Jag blir både impad och oroad av Polestar”

De tekniska nyheterna i Polestars pitch inför börsnoteringen gör mig lika imponerad som oroad.
Annons

Detta är en personlig analys kopplad till artikeln om Polestars affärsinformation inför börsintroduktionen där det bland annat avslöjas att Polestar planerar för en modell med 884 hästkrafter.


800 volt är på gång och en självklarhet i premiumsegmentet, men laddtiden 20 minuter till 80 procent har inget av framtid i sig.

Rejäl motoreffekt – 884 hk –  är också imponerande, men förmodligen ingenting som kommer att skilja bilmärkena åt – alla kan göra starka elmotorer.

Att bilarna ska kunna skicka tillbaka ström till nätet (V2G) är givetvis bra, men blir nog snart en de facto standard. 

Blir suvarna omoderna från start?

Det oroar mig att de två kommande suvarna (Polestar 2 och 3) ska bygga på Volvos SPA2-plattform som ursprungligen var en blandplattform, men snabbt gjorts om till ren elbilsplattform. Frågsan är om SPA2-plattformen är tillräckligt lätt, modern och avancerad?

 
Alrik:
Polestar 1 och 2 tillsammans med suvarna 3 och 4 samt den sportiga toppmodellen Polestar 5. Suvarna ska byggas i USA tillsammans med Volvos motsvarigheter.

Tekniknivå och laddnätverk kan bli en huvudvärk

Det finns risk att Tesla har dragit iväg rejält med sin teknik när Polestar 5 kommer och hur ska man kunna tackla Teslas laddnätverk?

Och hur ska Polestar kunna matcha NIO:s batteribytarteknologi? Premiumkunder vill verkligen ha det bekvämt och ett nytt fullladdat batteri på tio minuter låter inte fel.

NIO:s nya lyxiga sedan ET7 kommer förmodligen till Sverige redan nästa år till ett pris som lär kunkurrera med de finare versionerna av Polestar 2 – och där det klasskillnad i avskalad lyx och utrymmen till NIO-kinesens fördel.

Dessutom ska det sitta ett fastfasbatteri (solid state) på 150 kWh redan 2023 i NIO ET7. Polestar talar om 103 kWh.

Alrik:
NIO ET7 är en eldriven sedan i premiumklassen. Den ska ha 150 kWh batterikapacitet år 2023 – det ger enormt lång räckvidd.

Fungerande självkörning och effektiva batterier – svåra nötter att knäcka

Blir Polestar vassare än XPeng när det gäller självkörning? XPeng har redan Lidar-tekniken som Volvo och Polestar håller på att utveckla.

Kommer XPengs LFP-batterier att bli en fördel, eftersom de inte har kobolt och ska hålla bättre och kosta mindre?

Hur många kommer att förbeställa XPeng P5 som har ett bioläge med en 42-tums nerdragbar projektorgardin – bilvärldens första bio-bil?!

 
 
Alrik:
I XPeng P5 kan man ligga raklång och se på film.
Alrik:

Briljant affärsstrategi – men oroande svagheter

Polestars prospekt övervärderar givetvis det egna företagets styrkor och undervärderar konkurrentrernas. Men som affärsstrategi är Polestarvarumärket ett briljant drag. Ett nytt namn och versioner av Volvomodeller och man har på några år skapat ett varumärke som kanske på lite sikt går förbi Volvos i värde …

Att Polestar 2 ska vara varumärkets motor under de närmaste fem åren är lite oroande. Jag älskar designen och körupplevelsen, men när det kommer massvis med konkurrentbilar med vassare elbilsteknik till lägre priser finns risken att P2 känns just gammal och ratas på grund av det.

Ta Hyundai Ioniq 5 som ett exempel på en livsfarlig konkurrent.

Elbilsköpare har mycket att välja mellan och i dagsläget är man absolut inte märkestrogna utan slänger sig efter den bil som erbjuder bäst teknik när det gäller laddning, räckvidd och laddnätverk – elbilismens största uppförsbackar.

Alrik:
Hyundai Ioniq 5 är en livsfarlig konkurrent till Polestar 2.

Snygg design räcker kanske långt

Design och varumärke är Polestars starkaste grenar och att det kan räcka väldigt långt är Volvo ett bevis på.

Men det vill till att man får bra synergier med Geely, Volvo och Lotus, och verkligen investerar i ny spännande teknik. Man ska givetvis inte lova mer än vad man kan hålla, men tänk om prospektet hade kryddats med lite Solid State-batterier, Geelys batteribytarteknik och nätverk i Kina, utfästelser om extremt hög energieffektivitet eller låg vikt. Någon teknisk USP (Unique Selling Point) som fick konkurrenterna att verka mossiga …

Det vi ser just nu är ett otroligt spännande race där det gäller att snabbast leverera den senaste tekniken. Den som har störst resurser och våghalsig finansiell uthållighet kommer att vinna. Många startups kommer aldrig att nå lönsamhet, hur galet hög värdering de än har på börsen.

Alrik:
Snygg design säljer och är formgivning företagets styrka. VD:n var tidigare chefdesigner på Volvo.
Polestar 5 ska ta upp kampen med Porsche Taycan.
Annons
Annons
Rulla till toppen