Cathie Björk: Over the air eller uppe i det blå?

Har du koll på den nya tekniken? De nya funktionerna kan bli som att kissa på sig. Skönt i början …
Annons

Cathie Björk: Over the air eller uppe i det blå?

Detta är en krönika. Innehållet är skribentens egen uppfattning.


Skälen till att vi inte köper en viss bil är många. Det kan vara ful färg, snorkig säljare, fel märke eller att bilen är för dyr. Flera av dessa skäl är känslomässiga – och inga av dem har med teknik att göra.

Jag är tvärt om och frossar i teknik. Utseendet är sekundärt. Men teknikstegen får inte vara för stora, det gäller såväl mig som de flesta andra.

Sett i det perspektivet har hybridbilarna varit perfekta. En fot i gammal trygg teknik och så är de samtidigt lite lagom vågat modernt med en laddbox på garaget. Då kan man åka genom kvarteret och göra grannen Greta glad innan fossilmotorn tar över.

Det är lite som att kissa på sig. Det känns kanske skönt ett tag.

Ett exempel på när tekniksteget blir för stort är när en stor skärm ska ersätta alla knappar i bilen. Mekaniska knappar är tryggt och bra. Den perfekta kompromissen är en lagom stor skärm och några väl valda mekaniska knappar.

Över tid klarar vi att ta större tekniksprång, även om de helst ska ske med flera små steg.”Man vänjer sig” som Kjell Höglund sjöng. Idag klarar de flesta sig utan rattväxel …

Jag vill påstå att knapplösa bilar snart blir lika självklara som knapplösa mobiler är idag. Det är bara en tidsfråga för bilisten – och det är i högsta grad en kostnadsfråga för tillverkaren. Knappar kostar mer att tillverka och montera.

Många av oss borde läsa på bättre om tekniken i de bilar vi överväger att köpa. Det är dags att snacka om bilens funktioner och hur tekniken fungerar.

OTA (Over The Air, trådlösa uppdateringar över nätet) är det senaste modeordet och något som du måste känna till. Inte minst för att slippa bli bortkollrad av bilhandlaren. Snart kommer alla nya bilar ha OTA.

Ett annat buzzword är 800 volt som låter dubbelt så bra som 400 volt. Pedagogik på bilhandlarnivå, men hur mycket bättre är det egentligen?

Min erfarenhet är bilhandlare desperat slänger sig med olika nya tekniska begrepp för att få deras bilar att verka bättre än konkurrentens. Precis som när man ska köpa en nya TV. Här gäller det att känna till vilka tekniker som är viktiga och vilka som bara är lull-lull.

Ett irritationsmoment för många med nyare bilar är mobilapparna som sällan fungerar som de ska. Det är häpnadsväckande att det kan vara så svårt att få till en fungerande app.

OTA-uppdatering av bilens mjukvara över nätet kan vara guld, både för dig och tillverkaren. Du slipper boka tid till service och lämna in bilden. Tillverkaren slipper betala för kalaset.

En OTA-uppdatering kan bjuda på läckerheter som förlängd räckvidd och nya funktioner, men det kan också vara en förbättrad mjukvaran som varken gör från eller till för dig. Lite som att få en stickad tröja i ett Playstation-paket i julklapp.

En viktig fråga att ställa inför nästa bilköp är vad som är möjligt med kommande OTA-uppdateringar? Går det att få längre räckvidd och fler funktioner, eller handlar det bara om buggfix och optimering?

Nästa nivå när det gäller teknikporr är självkörning. Det är otroligt komplext och samtidigt fascinerande. Risken för strul är skyhög.

Jag vet inte om jag orkar ta den risken. Ge mig bara en blå bil som fungerar!

Annons
Annons
Rulla till toppen