Allt tyngre bilar leder till omfattande och kostsamt vägslitage

Tunga suvar och elbilar sliter mer på vägnätet än beräknat. Trots att Trafikverket fått mer pengar räcker de inte till för att hålla dagens vägstandard.
Annons

− De ökade medlen är inte tillräckliga för att vända vägnätets negativa tillståndsutveckling. Långsiktigt kommer detta att leda till ökande underhållskostnader, säger Trafikverket generaldirektör Lena Erixon.

Det är inte bara de allt tyngre bilarna som orsakar ett ökat slitage. Större trafikvolym och att många vägar passerat den beräknade livslängden bidrar också.

Två stora vägsatsningar de kommande åren

Detta framkommer i Trafikverkets förslag till nationell infrastrukturplan för 2022 och 2023. I planen föreslås två nya väginvesteringar. Dels att mittseparera E14 mellan Blåberget och Matfors i Västernorrland för 381 miljoner kronor och dels att bygga Förbifart Skellefteå för 1,4 miljarder. Det senare behöver göras på grund av den ökade trafiken till Northvolts nya batterifabrik.

Som vi berättat om tidigare vill Trafikverket även bygga en permanent elväg på sträckan Hallsberg–Örebro. Det blir landets första.

Det kan bli ännu värre varnar Transportföretagen

Branschorganisationen Transportföretagen är inte oväntat kritiska.

– Underhållsskulden närmar sig nu 20 miljarder och den kommer att öka till 42 miljarder 2030 om inte ytterligare medel tillförs vägnätet, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen. 

Hon tycker inte att det är rätt att endast 15 procent av investeringarna går till vägar, då mer än 8 av 10 transporter sker på väg. Tina Thorsell varnar för att satsningen på ny stamjärnväg kan bli en gökunge som slukar mer pengar än budgeterat – och då blir det svältkost för vägnätet. 

– Dra i nödbromsen innan det är för sent, säger Tina Thorsell.

Annons
Annons
Rulla till toppen