Koengisegg visar ”David” – superkompakt växelriktare på 750 kW

Svenska tillverkaren avslöjar mera om den innovativa tekniken som gör "mega"-laddhybriden Gemera med 1.724 hk så snabb.
Annons

”Eftersom den är mindre, lättare och kraftfullare än vad vi kunde hitta där ute döpte vi den till David, som i berättelsen om David och Goliat”, säger vd Christian von Koenigsegg i ett uttalande om det egna företagets avancerade växelriktare (inverter på engelska).

Två Davidar sitter monterade i Koenigseggs fyrsitsiga ”mega-GT” Gemera och matar dess två elmotorer med växelström på sammanlagt 1,5 megawatt (750 kilowatt vardera). Växelriktaren är så pass kompakt att den endast tar upp en volym på 10 liter och väger 15 kg.

Koengisegg visar ”David” – superkompakt växelriktare på 750 kW
Koenigsegg David levererar en strömstyrka på 1300 ampere (effektivvärde, RMS) AC över sex faser vid 850 volt (DC). Maxeffekten är 750 kW.

Det är växelriktaren som omvandlar likströmmen (DC) från batterierna till växelströmmen (AC) som elmotorerna behöver för att snurra. Deras varvtal styrs av växelströmmens frekvens – hur snabbt den ökas styr alltså hur snabbt bilen accelererar.

Med andra ord är David och mjukvaran som styr den avgörande för att låta Gemera klara av 0–100 km/h på extremsnabba 1,9 sekunder.

Koengisegg visar ”David” – superkompakt växelriktare på 750 kW

Resultatet av denna nya integrerade, högpresterande drivlina är en topprankad effektdensitet, effektivitet och systemintegration, säger Boris Baskevitch, projektledare för hövoltssystem på Koenigsegg, i ett uttalande.

Till skillnad från växelriktarna i de flesta elbilar på marknaden idag har David sex faser istället för tre, något som lär vara ett av skälen till att den kunnat göras så kompakt. Det låter också David användas för att styra två trefasmotorer istället för en sexfasare, som i Gemera.

Den ”banbrytande” Koenigsegg David använder också kiselkarbid-transistorer, en framtidsteknik som även Tesla använder i sina växelriktare.

Det är växelriktarens mjukvara som är mest avgörande för hur en elbil känns – pigg eller slö – och Koenigseggs egenutvecklade sådana till David ska kunna uppdateras trådlöst över nätet (OTA, Over The Air).

Tillverkaren meddelar även att man ska visa och berätta mer om Gemeras sexfas elmotorer snart. Christian von Koenigsegg antyder att både växelriktaren och motorerna ska säljas till andra tillverkare:

Jag är också glad att vi kan erbjuda denna banbrytande teknik som komponenter till visionära företag och entreprenörer. Att dela dessa komponenter gör att Koenigsegg kan påverka koldioxidminskningen. Håll utkik efter fler nyheter inom detta område!

Annons
Annons
Rulla till toppen