Bilmärkena som släpper ut mest och minst koldioxid

Volvos bilar släpper ut mer än dubbelt så mycket koldioxid jämfört med Kia. Här är hela listan – och även en titt tio år bakåt i tiden.
Annons

Analysföretaget Vroom har tagit fram en sammanställning av hur mycket koldioxid snittbilen från nybilsförsäljningen bland de största märkena släpper ut och det är stora skillnader mellan bilmärkena.

Inom EU ska snittet från nysålda bilar under 2021 ligga på 95 gram, vilket dock justeras en hel del på grund av kompensation för vikt. Tyngre bilar får släppa ut mer, efter förhandlingsframgångar från främst de tyska biltillverkarna.

Men klimatet lär strunta i hur mycket en bil väger.

Snittbilen i Sverige fram till och med november släpper ut 91 g/km. Det märke som har det högsta snittutsläppet är Subaru med 189 g/km – i princip det dubbla mot målet på 95 g/km.

Bortsett från elbilstillverkarna Tesla och Polestar som ligger på noll och givetvis drar ner snittet rejält, och MG som nästan bara säljer rena elbilar är Kia bäst, tack vare ett stort utbud av både laddhybrider och elbilar. Majoriteten av tillverkarna ligger runt 85–95 gram.

Noterbart är att Toyota endast har 18 procent laddbara bilar, vilket är lägst efter Citroën och Subaru. 

Här är topplistan med de 20 största varumärkena

  Snittutsläpp Andel procent
  g/km laddbara bilar
1 Polestar + Tesla 0 100
3 MG 6 100
4 Kia 46 78
5 BMW 82 58
6 Nissan 83 44
7 Renault 85 37
8 Ford 86 48
9 Skoda 88 40
10 Hyundai 95 30
11 Volkswagen 95 40
12 Peugeot 96 34
13 Toyota 96 18
14 Mercedes 98 49
15 Seat 103 30
16 Opel 104 24
17 Audi 112 32
18 Volvo 114 42
19 Citroën 121 9
20 Subaru 189 0

Tittar vi tio år bakåt – alltså hur mycket bilarna från de olika tillverkarna släppt ut under de senaste tio åren är Kia fortfarande nummer ett, med lägsta snittutsläppen. Noterbart är att Toyota här ligger på andra plats, man har alltså tappat rejält i rankingen när det gäller sveriges klimatvänligaste märken.

BMW har däremot gjort ett rejält ryck upp från plats 11 de senaste tio åren till plats fem i år, och räknar man bort MG, Polestar pch Tesla ligger BMW på plats två. Elbilspionjären Nissan, med en relativt stor andel laddbara bilar, ligger inte så bra till, vilket förmodligen främst beror på en stor andel suvar.

Riktigt illa är det för Subaru som har högre utsläpp i år än vad man har haft de senaste tio åren, vilket man är ensamma om. Totalt visar trenden på rätt rejäla förbättringar det senaste året.

Hårt elbilssatsande VW har tappat en plats, från nr 9 under de senaste åren, till plats 10 i är – dock med reservationen för att de kommit in tre elbilsmärken i listan.

  Snittutsläpp Andel procent 
  g/km laddbara bilar
1 Kia 105 20,9
2 Toyota 107 3,1
3 Renault 108 8,7
4 Peugeot 109 4,5
5 Citroën 11 0,7
6 Seat 115 5,3
7 Nissan 117 10,1
8 Skoda 121 3,8
9 VW 123 8,1
10 Hyundai 123 6,8
11 BMW 125 12,4
12 Volvo 129 8,1
12 Ford  129 2,6
14 Audi 130 4,7
15 Mercedes 131 9,6
15 Opel 131 1,8
17 Mazda 136 1,5
18 Subaru 161 0
Annons
Annons
Rulla till toppen