Analysföretaget Vroom har tagit fram en sammanställning av hur mycket koldioxid snittbilen från nybilsförsäljningen bland de största märkena släpper ut och det är stora skillnader mellan bilmärkena.
Inom EU ska snittet från nysålda bilar under 2021 ligga på 95 gram, vilket dock justeras en hel del på grund av kompensation för vikt. Tyngre bilar får släppa ut mer, efter förhandlingsframgångar från främst de tyska biltillverkarna.
Men klimatet lär strunta i hur mycket en bil väger.
Snittbilen i Sverige fram till och med november släpper ut 91 g/km. Det märke som har det högsta snittutsläppet är Subaru med 189 g/km – i princip det dubbla mot målet på 95 g/km.
Bortsett från elbilstillverkarna Tesla och Polestar som ligger på noll och givetvis drar ner snittet rejält, och MG som nästan bara säljer rena elbilar är Kia bäst, tack vare ett stort utbud av både laddhybrider och elbilar. Majoriteten av tillverkarna ligger runt 85–95 gram.
Noterbart är att Toyota endast har 18 procent laddbara bilar, vilket är lägst efter Citroën och Subaru.
Här är topplistan med de 20 största varumärkena
Snittutsläpp | Andel procent | |
g/km | laddbara bilar | |
1 Polestar + Tesla | 0 | 100 |
3 MG | 6 | 100 |
4 Kia | 46 | 78 |
5 BMW | 82 | 58 |
6 Nissan | 83 | 44 |
7 Renault | 85 | 37 |
8 Ford | 86 | 48 |
9 Skoda | 88 | 40 |
10 Hyundai | 95 | 30 |
11 Volkswagen | 95 | 40 |
12 Peugeot | 96 | 34 |
13 Toyota | 96 | 18 |
14 Mercedes | 98 | 49 |
15 Seat | 103 | 30 |
16 Opel | 104 | 24 |
17 Audi | 112 | 32 |
18 Volvo | 114 | 42 |
19 Citroën | 121 | 9 |
20 Subaru | 189 | 0 |
Tittar vi tio år bakåt – alltså hur mycket bilarna från de olika tillverkarna släppt ut under de senaste tio åren är Kia fortfarande nummer ett, med lägsta snittutsläppen. Noterbart är att Toyota här ligger på andra plats, man har alltså tappat rejält i rankingen när det gäller sveriges klimatvänligaste märken.
BMW har däremot gjort ett rejält ryck upp från plats 11 de senaste tio åren till plats fem i år, och räknar man bort MG, Polestar pch Tesla ligger BMW på plats två. Elbilspionjären Nissan, med en relativt stor andel laddbara bilar, ligger inte så bra till, vilket förmodligen främst beror på en stor andel suvar.
Riktigt illa är det för Subaru som har högre utsläpp i år än vad man har haft de senaste tio åren, vilket man är ensamma om. Totalt visar trenden på rätt rejäla förbättringar det senaste året.
Hårt elbilssatsande VW har tappat en plats, från nr 9 under de senaste åren, till plats 10 i är – dock med reservationen för att de kommit in tre elbilsmärken i listan.
Snittutsläpp | Andel procent | |
g/km | laddbara bilar | |
1 Kia | 105 | 20,9 |
2 Toyota | 107 | 3,1 |
3 Renault | 108 | 8,7 |
4 Peugeot | 109 | 4,5 |
5 Citroën | 11 | 0,7 |
6 Seat | 115 | 5,3 |
7 Nissan | 117 | 10,1 |
8 Skoda | 121 | 3,8 |
9 VW | 123 | 8,1 |
10 Hyundai | 123 | 6,8 |
11 BMW | 125 | 12,4 |
12 Volvo | 129 | 8,1 |
12 Ford | 129 | 2,6 |
14 Audi | 130 | 4,7 |
15 Mercedes | 131 | 9,6 |
15 Opel | 131 | 1,8 |
17 Mazda | 136 | 1,5 |
18 Subaru | 161 | 0 |