Alrik och Magnus har besökt Nevs – och kört Saabkombin som aldrig blev av!

Chefredaktör Alrik Söderlind och fotoreporter Magnus Fröderberg är på ett reportagemaraton i södra Sverige. Bland annat har de fått se något på Nevs som ingen annan tidigare fått se – och kört en av världens kanske mest sällsynta Saabar.

Alrik och Magnus har besökt Nevs – och kört Saabkombin som aldrig blev av!
Nevs Sango är helt självkörande. Alrik och Magnus har fått en åktur.

Hej Alrik och Magnus! Var är ni någonstans?

– Vi kom precis ut genom portarna till Nevs i Trollhättan! Vi har fått en åktur i deras självkörande, sexsitsiga poddtaxi Sango som det kommer en video på framöver, säger Alrik Söderlind.

– Sen har vi fått titta på och sitta i en väldigt, väldigt snygg och tekniskt imponerande men ännu hemlig bil. Den skulle man vilja ha faktiskt, och så ska den ha utvecklats på mindre än ett år!

– Nevs ingenjörer fick en designskiss av ägaren Evergrande och sedan fick de en teknisk specifikation att följa som skiljer sig från dagens bilar.

– Man kan säga så här: Den här vill du ha för att åka riktigt fort och riktigt snålt till fjällen med fyra personer. En GT-vagn med bra utrymme, bra prestanda och bra köregenskaper – om vi ska tro Nevs, flikar Magnus Fröderberg in.

Låter häftigt! Vadan detta hemlighetsmakeri?

– Det är ägarbyte på gång. Det lär finnas flera olika intressenter och det är inte klart vem som får bestämma vad det blir av bilen, svarar Alrik.

– Man börjar se ljuset i den här tio år långa tunneln på Nevs. Under vårt besök har man visat upp att Nevs fortfarande har den tekniska förmåga som krävs för att ta fram nya bilar och koncept i världsklass.

Spännande! Ett reportage att se fram emot, med andra ord!

– Absolut! Innan besöket på Nevs var vi på Saabmuseumet och körde Saab 9-5 SportCombi, en av de 27 förseriebilarna som tillverkades innan konkursen 2011, svarar Alrik.

2012 Saab 9-5 SportCombi nådde aldrig produktion. Alrik och Magnus har fått köra Saabmuseumets förserieexemplar.

– Den har en härlig tvålitersdiesel på 190 hästar, plus fyrhjulsdrift och manuell låda. Den var fin och komfortabel att köra – en fantastisk lyxbil för att vara från tio år sedan. Den hade stått sig bra mot Volvo då och kommit innan dagens V90 som släpptes 2016.

– Men sedan satte vi oss åter i resans transportmedel, helelektriska BMW iX xDrive 50, och kände jäklar vad långt tekniken har kommit. Det kändes som 20 år har gått mellan Saaben och BMW:n.

Det kan jag tänka mig, men jag hörde att allt inte gått riktigt som tänkt på vägen ner?

– Nej, vi är inte helt nöjda med laddinfrastrukturen här i södra Sverige eller hur BMW tycker att vi ska utnyttja den, svarar Alrik.

– Men vi ska ge den en chans till! Nu är vi på väg söderut till Göteborg där det finns lite olika biltillverkare att besöka. Efter det ska vi fortsätta en bit söderut till …

Alrik och Magnus äventyr genom den svenska bilindustrins hjärta denna vecka fortsätter. Det blir flera reportage, provkörningar och även några videos. De förstnämnda kommer i tidningen auto motor & sport och även här på sajten för dig som har Premium framöver!

Spännande!
471
28
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.