Klart: Så billig blir sjusitsiga Dacia Jogger

Orderböckerna för Dacias nya familjebil är nu öppna. Priset klår som väntat det mesta.
Annons

Genom att förlänga och höja stadsbilen Sandero, Sveriges just nu billigaste nybil sett till inköpspriset (123.900 kr), har Dacia skapat minibussen Jogger. Modellen visades tidigare i höstas och nu öppnas orderböckerna i Sverige, med första leverans i april 2022.

Tre versioner blir aktuella här: Essential, Comfort och Extreme. Bilen erbjuds både med fem och sju stolar. I den senare versionen är stolarna på den tredje stolsraden löstagbara vilket enligt Renault gör det möjligt att konfigurera stolarna i ”upp till 60 konfigurationer”.

De extra stolarna offrar en del lastutrymme. Med alla tre stolsrader uppfällda ryms bara 160 VDA-liter i bak. I femsitsaren ryms det istället 708 liter med alla stolsrader uppfällda. Lastutrymmet kan kompletteras med en takbox – Sanderos smarta lösning med utfällbara takrails/lastbågar ingår i Comfort och Extreme.

Klart: Så billig blir sjusitsiga Dacia Jogger
Den svenska generalagenten har inte delat vad den extra stolsraden kostar att välja till, men i Frankrike rör det sig om 760 euro (7.800 kronor).

Dacia Jogger Essential börjar på 154.900 kronor. Ingår gör då manuell luftkonditionering, stolsvärme och autobroms. Det sistnämnda lär åtminstone duga för ett tvåstjärnigt betyg från Euro NCAP, likt vanliga Sandero, när den krocktestas av dem någon gång nästa år.

För högre betyg krävs bland annat att en adaptiv farthållare ingår i standardutrustningen, något Dacia (eller egentligen Renault) skippar att montera i sina modeller för att hålla priset nere.

Nästa steg upp, Comfort, kostar 20.000 kronor extra (174.900 kr). Då får man som Joggerköpare bland annat en ratt som går att justera i höjd- och djupled, ett infotainmentssystem med en 8-tums pekskärm, p-sensorer bak, farthållare (ej adaptiv) och regnsensor.

Den ”extrema” toppvarianten Extreme (som synes på presfotona här intill) kostar sedan från 193.400 kronor med sin ”Outdoor design touch”, automatiska klimatanläggning, backkamera, tygmattor (till kupé och bagagerum) och handsfree-nyckelkort.

Samtliga varianter av Dacia Jogger är bensindrivna med en 110 hästkrafter och 200 Newtonmeter stark, enliters ”TCe”–turboradtrea och sexväxlad manuell låda. En automatväxlad hybridversion med 140 hästkrafter (samma som i Renault Clio E-Tech) ska lanseras 2023.

Trots avsaknaden av eldrift ska Dacia Jogger släppa ut 127–130 g/km koldioxid beroende på utrustning (enligt specifikationen för den franska marknaden), vilket ger en malusskatt på som värst 4.640 kronor de första tre åren.

Klart: Så billig blir sjusitsiga Dacia Jogger
Klart: Så billig blir sjusitsiga Dacia Jogger
Klart: Så billig blir sjusitsiga Dacia Jogger

Klart: Så billig blir sjusitsiga Dacia Jogger
Klart: Så billig blir sjusitsiga Dacia Jogger
Klart: Så billig blir sjusitsiga Dacia Jogger
Klart: Så billig blir sjusitsiga Dacia Jogger
Klart: Så billig blir sjusitsiga Dacia Jogger
Klart: Så billig blir sjusitsiga Dacia Jogger
Klart: Så billig blir sjusitsiga Dacia Jogger
Klart: Så billig blir sjusitsiga Dacia Jogger

Annons
Annons
Rulla till toppen