Lexus följer upp V10-ikonen LFA – med en elbil

Ger sig in i supersportbilsmatchen igen – nya elektriska sportbilen ska ha 70 mils räckvidd och klara 0–100 km/h på strax över 2 sekunder.

Lexus följer upp V10-ikonen LFA – med en elbil

Toyotas lyxmärke Lexus ska bli helt elektriskt på de europeiska, kinesiska och nordamerikanska marknaderna till 2030. Fem år senare ska man ha fasat ut förbränningsmotorn helt även globalt sett.

Satsningens flaggskepp är en sportbil som förhandsvisades under tisdagsmorgonen med konceptet Lexus Electrified Sport.

Lexus Electrified Sport har flera designdrag gemensamma med dagens Toyota Supra, och tycks signalera att Lexus till slut lugnat ner sig på grill-fronten.

Tillverkaren beskriver den som "en batteridriven elsportbil som ärver körsmaken, eller den 'hemliga ingrediensen', av prestanda som odlades fram under utvecklingen av LFA".

För den som behöver påminnas tillverkades supersportbilen Lexus LFA från december 2010 till december 2012 i endast 500 exemplar. Konstruktionen var helt ny och till en stor del gjord i kolfiber. Kronan på verket var den unika, 4,8 liter stora V10-motorn 1LR-GUE som Toyota utvecklade och producerade tillsammans med Yamaha.

560 hästkrafter levererades vid 8.700 v/min och LFA grejade 0–100 km/h på än idag kvicka 3,7 sekunder. Toppfarten var 325 km/h.

Lexus LFA Nürburgring Package var ännu vassare, med 571 hästkrafter. 64 bilar byggdes.

Det kommer den nya batterielbilen att klå med besked, om vi ska tro siffrorna som nämndes under presentationen av Toyotas och Lexus elbilssatsning.

Sprinten 0–100 km/h ska ta strax över två sekunder, i klass med rivalen Tesla Roadster som utlovas klara 0–97 km/h (60 mph) på 1,9 sekunder. Däremot var Lexus mer försiktiga med sitt räckviddslöfte: 70 mil vid "cruising" – jämfört med Teslas löfte om över 100 mil för Roadster.

Lexus elsportbil blir spjutspetsen i märkets kommande elbilssatsning.

Toyota har länge hållit på att utveckla egna "solid state"-batterier – litiumjonbatterier med fast fas. Den framtidsteknologin ska ge batterier med mycket högre energidensitet som både medger snabbare laddning och håller längre än dagens litiumjonbatterier.

Lexus kommande elsportbil sägs kunna bli en av de första att använda Toyotas wunderbatteri, men när den lanseras blir det med ett vanligt litiumjonbatteri. Toyota har sagt att man ska testa att använda sina fastfasbatterier i hybridmodeller först, innan elbilarna får dem någon gång under mitten av 2020-talet.

– Den ändlösa jakten på den särskilda Lexus-körsignaturen kommer att nå nästa steg genom utvecklingen av det nya elsportbilen, sa Lexus märkeschef Koji Sato under presentationen.

Läckert koncept!
142
7
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.