Alrik och Magnus kollar in Volvo-rariteter och kör Polestar 2 med 68 extra hästar

Vårt reportageteam har besökt Volvos billager och tittat på hemliga bilar och spännande prototyper. De har också kört den nya värsting-versionen av Polestar 2.

Alrik och Magnus kollar in Volvo-rariteter och kör Polestar 2 med 68 extra hästar
Alrik och Magnus har kört Polestar 2 Long range Dual Motor med den nya prestandauppdateringen.

Chefredaktör Alrik Söderlind och fotoreporter Magnus Fröderberg reser denna vecka genom södra Sverige för att besöka en rad olika biltillverkare. Den föregående rapporten från deras besök hos Nevs och Saabmuseumet läser du här!


Hej Magnus, hur var er onsdag?

– Bra! Vi började med ett besök på Polestars huvudkontor för att provköra Polestar 2 med den nya OTA-uppdateringen som ger 68 extra hästkrafter och 20 Nm mer i vridmoment.

– Framför entrén stod vd Thomas Ingenlaths egen "Beast" med samma mjukvara, men med sänkt chassi och bredare spårvidd. När vi stod där kom Ingelath ut så vi fick en kort pratstund.

Kul! Visst blev det ett besök på Volvo sen?

– Ja, vi körde vidare till Volvos huvudkontor för att möta upp med den forne biljournalisten Hans Hedberg som numera är ansvarig för att bevara Volvos historia. I lunchmatsalen satt Volvos vd Håkan Samuelsson och åt, men vi valde att inte störa.

Vad visade Hans Hedberg upp?

– Vi har gjort en film om Cross Country-eran som började för snart 25 år sedan med V70 Cross Country. Vi fick låna en sådan samt det sista tillverkade exemplaret av första generationens XC90. Det är nämligen ocskå snart 20 år sedan den lanserades.

– När solljuset försvunnit kollade vi in alla Cross Country-modeller som lanserats och några till som aldrig kom i produktion.

Alrik och Magnus i Volvos billager där det fanns både ett och annat.

Fick ni se några hemligheter?

– Vi filmade några olika spännande prototyper och koncept på Volvos billager. Där fanns också flera hemliga bilar som vi fick kolla in, men inte fotografera eftersom Volvo vill spara de karamellerna till lämpliga tillfällen.

Men något litet kan du väl i alla fall berätta?

– Okej då. Volvo Museum har införskaffat en del spännande bilar. Bland annat står Kofi Annans bepansrade 960 Executive i lagret. Den har flera centimeter tjocka skottsäkra rutor. Man kan spekulera i om han åkte Volvo för att han hade en stark koppling till Sverige genom sin svenska fru.

– Volvo har naturligtvis experimenterat med en massa saker och det finns exempelvis en fyrhjulsdriven 740 och en S80 med femliters V10-motor! Det senare är ett exempel på ett så kallat "skunk works"-projekt, det vill säga att det gjordes utan den högsta ledningens vetskap.


Alrik och Magnus äventyr genom den svenska bilindustrins hjärta denna vecka fortsätter. Det blir flera reportage, provkörningar och även några videos. De förstnämnda kommer i tidningen auto motor & sport och även här på sajten för dig som har Premium framöver!

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.