10 år sedan Saab-konkursen – ”Datumet är inristat i minnet med blod”

Saab begärde sig i konkurs den 19 december 2011. Det innebar att tusentals Saab-anställda fick söka nya jobb och att nya Saab 9-5 SportCombi aldrig kom ut på marknaden. Vi har varit i Trollhättan och kört bilen och talat med tidigare anställda.
Annons

Hundratals tidigare Saab-anställda samlades på årsdagen utanför fabriken på Stallbacka-området i Trollhättan. De flesta kom in Saab-bilar och många var klädda i sina gamla Saab-arbetskläder, rapporterar Sveriges Radio.

För Saabs siste ägare har konkursdagen den 19 december satt tydliga spår.

– Det var en förödande upplevelse. Datumet är inristat i minnet med blod, säger Victor Muller till TTela.

Efter konkursen inleddes en långdragen rättsprocess mot Victor Muller och vd Jan-Åke Jonsson. De båda frikändes 2018.

– Victor Muller har kvar Saab i sitt hjärta. Han kommer hit till Saab-museet ibland och han har redan bokat hotellrum till sommarens Saab-festival i Trollhättan, berättar Peter Bäckström som är intendent för Saab-museet när vi träffar honom några dagar före årsdagen.

10 år sedan Saab-konkursen –  ”Datumet är inristat i minnet med blod”
Saab-museet i Trollhättan är fullsmockat med Saab-rariteter.

Han visar oss runt bland historiska Saab-modeller och låter oss köra andra generationens Saab 9-5 SportCombi – en modell som inte hann komma ut på marknaden och bara tillverkades i en liten förserie. Flera av de tillverkade bilarna förstördes i krocktester.

Vår vita Saab 9-5 SportCombi MY12 Vector Diesel har fin komfort och luftig kupé (fler intryck kommer i en kommande provkörningsartikel). Vi kan inte låta bli att tänka ”Den här hade stått sig bra i konkurrensen”, men bilen i sig hade inte varit Saabs räddning.

10 år sedan Saab-konkursen –  ”Datumet är inristat i minnet med blod”
Hur det hade gått om Saab 9-5 SportCombi kommit ut? undrar Alrik.

– Saabs problem var produktmixen. De hade till exempel ingen fyrhjulsdriven diesel att erbjuda tjänstebilsförarna trots att Saab hade både fyrhjulsdrift och diesel. Hade man bara fått rätt på produktmixen hade det funnits en chans, menar Peter Bäckström.

Vid frukosten på hotellet på stadens affärsgata berättar en kvinna som jobbat länge på hotellet om hur Saab-konkursen påverkat staden.

– Förr såg man Saab-bilar överallt och Saab präglade hela staden. Det verkar ha gått bra för de flesta som jobbade på Saab. Många har fått jobb på Volvo eller hos Nevs som tagit över fabriken.

– Här på hotellet var det gott om folk som skulle besöka Saab. När Nevs tog över kom en del som skulle dit, men numer hör man inte så mycket om Nevs. Ett tag bodde det folk från Koenigsegg här.

Den svenska hypersportbilstillverkaren Koenigsegg ville köpa Saab, men det blev ingen affär. Senare ingick Koenigsegg ett samarbete med Nevs för att utveckla den fyrsitsiga hybriden Gemera.

Utvecklingen sker nu hemma i Ängelholm och Koenigsegg har sålt sin andel. Månatliga delbetalningar från Koenigsegg är nu en stor del av Nevs intäkter. Men de utför också labbtester på uppdrag av bland annat Volvo och Koenigsegg.

Vi har besökt Nevs och tittat på vad som händer där. Bland annat har vi åkt i deras förarlösa taxi och kollat in en sportig elbil som de utvecklat. Reportaget om Nevs kommer snart i videoform.

10 år sedan Saab-konkursen –  ”Datumet är inristat i minnet med blod”
Nevs utvecklar en förarlös bil kallad Sango som ska kunna ersätta vanliga taxibilar och komplettera kollektivtrafiken.
Annons
Annons
Rulla till toppen