Ronny: ”Basta! Nu måste milersättningen höjas!”

Milersättningen har varit oförändrad sedan 2007, samtidigt som dieselpriset nästan dubblats. En dieselbil kan maximalt dra 0,3 liter milen för att inte gå back.
Annons

Det är dags att dra i gång milersättningsupproret! Nu när drivmedelspriserna skjutit i höjden blir det knappt några pengar kvar av milersättningen för att täcka värdeminskning, drivmedel, däck, service och slitage.

Omkring 200.000 personer kör bil i tjänsten och får någon form av milersättning. Det rör sig om cirka 130.000 förare med förmånsbil och 70.000 som använder sin egen bil. De kör i genomsnitt 600 mil per år i tjänsten.

Den som har egen bil får 18,50 kronor per mil i skattefri milersättning. Eftersom detta inte på långa vägar täcker de faktiska kostnaderna för värdeminskning, drivmedel och underhåll skjuter många arbetsgivare till några extra kronor, men det beskattas lika hårt som vanlig lön.

Ersättningen på 18,50 kronor per mil fastställdes 2007, samma år som Mona Sahlin efterträdde Göran Persson som ordförande för Socialdemokraterna och Steve Jobs presenterade den första Iphonen.  Då var bensinpriset 11,65 kr/l och diesel kostade 10,88 kr/l. Idag ligger vi nära det dubbla.

Även för den som har förmånsbil är det tajt. De flesta betalar sitt drivmedel själv och får sedan 6,50 kr/mil i ersättning om bilen går på diesel. Andra typer av bilar får 9,50 kronor per mil. En dieselbil måste alltså dra mindre än 0,3 liter per mil för att inte gå back.

Sverige sämst i Norden

Låt oss jämföra med våra grannländer. Uträkningen baseras på 0,6 liter/mil i genomsnittsförbrukning.

Land

Skattefri milersättning

Lokalt dieselpris

Kvar att täcka bilkostnaden

Kvar att täcka bilkostnaden,
omräknat till SEK

Sverige

18,50

20,02

6,49

6,49

Danmark

35,10

12,39

27,67

40,39

Finland

4,30

1,39

3,47

38,17

Norge

35,00

15,67

25,60

27,90

Skatteverket har påpekat på bristerna och för snart två år sedan föreslog de flera justeringar till regeringen (Diarienr 8-789874), till exempel:

– Slopad uppräkning av bränsleförmång med 120 procent.
– Ändring i nedsättning av omfattande tjänstekörning
– Slopad uppräkning av drivmedel
– Nedsättning av förmånsvärde för lätt lastbil

Regeringen har inte gjort något åt någon av dessa punkter trots att många remissinstanser, jag inräknad, påpekat att ändringar måste göras. Och nu kokar det bland tjänstebilsförarna.

Lyssna nu på experterna! Höj de skattefria milersättningsnivåerna!

På milersättningsupprorets vägnar, 

Eder Ronny Svensson
VD Ynnor AB

 
Annons
Annons
Rulla till toppen