Smygtitt: Är det här Koenigseggs första elbil?

Koenigseggs nyårshälsning kan vara en förhandstitt på deras nästa modell – och mycket talar för att den blir helt elektrisk.

Smygtitt: Är det här Koenigseggs första elbil?
Siluetten som delats av Koenigsegg påminner mycket om deras första modell, CC. Baklyktorna tycks likna de på CCX (2006–10) medan fronten med splitter liknar den på CCR (2004–06).

Något är på gång i Ängelholm, så mycket är säkert. Som del av sin nyårshälsning i dagarna passade superbilstillverkaren Koenigsegg på att dela en bild på en mystisk siluett, inte helt olik Koenigseggs gamla CC-modeller, i sina sociala medier.

"Kära 2022, här är vår nyårslöfte – Mer ultimat prestanda genom smart ingenjörskonst och optimal design", skriver företaget.

I år är det 20 år sedan Koenigsegg levererade sin första produktionsbil, CC8S. Det spekuleras därför på flera håll om att tillverkaren kan ha en hyllningsbil på gång.

 

Koenigsegg CCX.

Kan vara en elbil

Det finns också goda skäl att misstänka att det kan röra sig om Koenigseggs första helt elektriska modell. Vi på auto motor & sport råkade ha vägarna förbi Ängeholm strax innan jul där chefredaktör Alrik Söderlind passade på att intervjua Christian von Koenigsegg.

Han pratade då mer än gärna om elbilar med oss. Vi ska inte heller glömma ett av hans tidigare uttalanden:

"Vi kommer inte att tynga ner våra sportbilar med massor av batterier. Men när jag har funderat ut något som är bättre än Tesla så vet man aldrig … Om tio år kan vi nog göra en supersportelbil som väger 1 000 kilo, går 100 mil och har 1 000 hästar. Då!", sa Christian von Koenigsegg till ams utsände på Genèvesalongen 2014.

 
 

Koenigsegg Gemera.

2024 känns inte längre så avlägset. Koenigsegg har också börjat utveckla egna komponenter till den kommande laddhybriden Gemera som även skulle kunna användas i en elbil. En av dessa är den superkompakta växelriktaren David som tillverkaren delade mer information om i början av december.

Samtidigt flaggade Koenigsegg också för att man vill erbjuda sina komponenter "till visionära företag och entreprenörer" och lovade att snart även berätta mer om deras egenutvecklade elmotor. I Gemera matar två David varsin elmotor med 750 kW över sex faser, vilket sedan resultar i en elektrisk effektsiffra på 1.100 hk (systemeffekten är 1.700 hk med tvåliters turbotrean Tiny Friendly Giant).

Kruxet lär vara batteripaketet, som i en elbil behöver vara betydligt större (och tyngre) än Gemeras 15 kWh-dito.

Intervjuserien med Christian von Koenigsegg ser du snart här på sajten och även på vår Youtube-kanal. Håll utkik!

 
 
Jag hoppas då att det är en elbil!
344
60
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.