Bensinmotorerna dominerade bilmarknaden 2021

PREMIUM Registreringen av laddbara bilar ökar snabbt och Bil Swedens prognos för 2022 pekar mot 60 procent laddbart. Men bilar med bensin- och dieselmotorer stod för hela 82 procent under 2021! Här kommer alla siffror och viktiga datum att hålla reda på för nybilsköpare!
Annons

Omställningen till elektrifierat går snabbt. Andelen batterielbilar ökade med 105 procent under 2021 och det var framför allt de privata köparna som drev på förändringen.

Sverige har under de senaste 20 åren gått från att ha Europas högsta snittutsläpp av koldioxid från nybilsförsäljningen, cirka 250 g/km, till de lägsta inom EU – 75 g/km.

Målet är att minska utsläppen från vägtransporterna med 70 procent från 2010 till 2030. Hittills har minskningen varit 27 procent. Det är personbilarna som har stått för den största förbättringen.

På lastbilssidan går det mycket trögare med omställningen, men prognosen för 2022 år är att hela 17 procent av andelen nya lätta lastbilar blir eldrivna, mot en procent under det föregående året. Under 2021 registrerades det 2.712 eldrivna lätta lastbilar och 48 tunga eldrivna lastbilar samt 179 eldrivna bussar.

En höjd malusskatt från 1 april i år med 1.730 kronor för alla fordon som släpper ut över 130 g/km lär bidra till ökningen av laddbart. Bilar som släpper ut över 90 g/km drabbas av 1.605 kr högre skatt.

Men redan på nyårsdagen skedde det skatteförändringar. Laddhybridernas bonus kan numera maximalt bli 20.000 kr, mot tidigare 45.000 kr Däremot ligger elbilsbonusen kvar på 70.000 kr under 2022, för att sänkas till 50.000 kr 2023.

Den 1 juli blir det ännu större förändringar, som oftast gynnar billigare elbilar, men slår mot de dyrare. Maxtaket för vad en elbil får kosta om den ska ha bonus blir då 700.000 kr, och alla elbilar under den gränsen får en nedsättning för tjänstebilister med 350.000 kr. Laddhybrider sätts ned med maximalt 140.000 kr medan gasbilar som mest kan sättas ned med 100.000 kr.

En stor förändring under 2021 var att privatbilisterna drev på elektrifieringen, medan företagsbilarna och förmånsbilarna minskade i antal.

Efterfrågan på nya bilar är fortsatt mycket hög och många tillverkare har välfyllda orderböcker – vilket betyder att väntetiderna lär fortsätta att vara långa. Dels slår halvledarbristen mot tillverkningen och dels vill fler köra bil i kölvattnet av Covid-19.

Bilindustrin står för tillfället för elva procent av världens halvledarkonsumtion, men den siffran spås öka till 25 procent om några år, delvis på grund av nya regler för nya bilars självkörningsförmåga, men även på på grund av elektrifieringen.

Volvo i ohotad ledning

Bensinmotorerna dominerade bilmarknaden 2021

Kia var 2021 års stora vinnare med en ökning på 18,5 procent. En stor del av förklaringen är deras satsning på laddbart och hela 78,4 procent av märkets registrerade modeller hade en laddsladd. Målet är att enbart sälja laddbara bilar 2024.

För marknadsledande Volvo och Volkswagen var fjolåret tuffare, med minskningar på åtta respektive elva procent. Intressant är också att Toyota ökar trots att man har en låg andel laddbara modeller, dock är RAV4 en av landets bäst säljande laddhybrider.

Teslas ökning med 63 procent är också anmärkningsvärd, med tanke på att konkurrensen bland elbilar aldrig har varit större än nu.

Men även märken med få eller inga laddbara bilar hade ett relativt bra år tack vare låga priser. Bland varumärkena som ökade rejält hittar vi Ford (+62 %), Citroën (+43 %), Opel (+119 %) och Subaru (+62 %).

Dock ska vi komma ihåg att volymerna var mycket låga under krisåret 2020. Svensk-kinesiska Lynk tar sig in på plats 29, vilket betyder att deras prenumerationsmodell och prissegment inte alls är lika lockande som helkinesiska MG:s privatleasingerbjudande. Men det säger i och för sig inget om lönsamheten.

Laddhybridstoppen 2021

Bensinmotorerna dominerade bilmarknaden 2021

Laddhybriderna sålde bättre än elbilarna under 2021, men det förhållandet lär förändras under 2022, enligt Bil Swedens prognoser. Lägre bonus och mindre förmånligt för tjänstebilister påverkar marknaden.

Det är framför allt privatpersoner som drar marknaden, tack vare attraktiva privatleasingerbjudanden och dessa laddar också sina laddhybrider i mycket större utsträckning än tjänstebilisterna. Volvo XC40 i laddhybridutförande ökar medan XC60 och S/V60 minskar något.

Elbilstoppen 2021

Bensinmotorerna dominerade bilmarknaden 2021

Fjolårets mest registrerade elbil och tillika VW:s bästsäljare var ID.4! Lillebror ID.3 har däremot tappat en del och klarade inte riktigt av konkurrensen från billigare Kia e-Niro och årets andra komet MG ZS.

Noterbart är att leveranserna av superhypade Hyundai Ioniq 5 och Kia EV6 inte hann ta fart ordentligt. Kommer det tillräckligt många bilar så att de slår sig upp i registreringstoppen under året?

Volvo XC40 och C40 har en bra bit upp till de placeringar som förväntas av en Volvo i Sverige, men tillverkningen ska enligt uppgift ta fart och då bör även försäljningen göra det. Det blir spännande!
Intressant är att ”doldisen” Nissan Leaf fortfarande säljer så pass bra.

Drivmedel/drivsystem

Bensinmotorerna dominerade bilmarknaden 2021

De rena bensinbilarna håller fortfarande ett hårt grepp om bilmarknaden
även om de minskar dramatiskt. Dieselmodellernas kräftgång från toppåren är ännu mer anmärkningsvärd.

Intressant nog är det inte de törstigaste modellerna som minskar sin försäljning mest, utan bilarna som ligger mellan 131 och 140 g/km (de minskade med 27 %). Bilar över 140 g/km tappade 17 procent och stod för cirka 20 procent av försäljningen.

Det betyder förmodligen att de som vill ha en stor och lite törstigare bil inte bryr sig lika mycket om malusbestraffningen som de som köper snålare/mindre bilar.

Gasbilar och E85-modeller har nästan försvunnit bland nyregistreringarna medan elbilarna mer än fördubblat sin försäljning.

Modelltoppen 2021

Bensinmotorerna dominerade bilmarknaden 2021

Volvo håller de tre första platserna med sina storsäljare. Men det är XC40 som ökar, och den lär bli 2022 års mest sålda bilmodell.

Gamla beprövade Kia Ceed:s ökning är imponerande och Kia Niro går fortsatt mycket bra – två storsäljare till privatpersoner tack vare attraktiva privatleasingerbjudanden. Under 2021 var varannan elbil privatleasad, mot 39 procent 2020.

Andra vinnare som sticker ut är bensindrivna Volkswagen T-Rocladdhybriden Ford Kuga och den nya generationen Hyundai Tucson. Men även Toyota Corolla och Ford Focus gick riktigt bra.

För övrigt är det mest elbilsmodeller som visar fina siffror. Årets förlorare bland de mest sålda modellerna är Volkswagen Passat, Volkswagen Golf, Volvo S/V60S/V90 och Volkswagen T-Cross.

Annons
Annons
Rulla till toppen