Direktrapport Dakar 2022: ”Som att vara mitt i en Mad Max-film”

Fotoreporter Magnus Fröderberg är i Saudiarabien och följer Dakar-rallyt med extra fokus på Audis satsning med ett svenskt förarpar.
Annons

Det ser soligt ut där nere? Är det svettigt?

­– Att springa runt i öknen och leta snygga fotovinklar kan visserligen vara lite svettigt, men det är inte mer än 17 grader som varmast mitt på dagen. På morgon och kväll är det rätt kyligt.

Hur är känslan på plats?

– Ökenmiljön är naturligtvis exotisk för en skåning. Lägg till extrema bilar och lastbilar som kommer vrålandes i närmare 200 knyck genom öknen där stora skockar med dromedarer korsar vägen. Intrycket blir väldigt extremt, som i en Mad Max-film.

Direktrapport Dakar 2022: ”Som att vara mitt i en Mad Max-film”
Direktrapport Dakar 2022: ”Som att vara mitt i en Mad Max-film”
Mattias Ekström och Emil Bergkvist i sin Audi RS Q e-tron strax före start på morgonen.
Direktrapport Dakar 2022: ”Som att vara mitt i en Mad Max-film”

Varför satsar Audi stort på Dakar-rallyt?

– Det är svårt att få ett kort svar på den frågan, men om Audi lyckas väl de kommande åren så kan det få folk att öppna ögonen för elbilar. I många delar av världen, som här i Saudiarabien, har elektrifieringen inte börjat än. Jag har inte sett en enda elbil eller laddstolpe under de dagarna jag varit här nere. Bensinen kostar för övrigt fem kronor litern och diesel, som bara lastbilar tankar, kostar två kronor litern.

Elbilar i all ära, men funkar det att köra elbil under ett långlopp i öknen?

– Den främsta fördelen är att man slipper växla. Bilen har alltid full kraft i alla lägen och körningen blir mer avslappnad och effektiv. Audi RS Q e-tron är dock ingen renodlad elbil. Drivlinan är helt elektrisk, men eftersom elmotorerna slukar mycket el så finns en tvåliters bensinmotor som snurrar med fast varvtal och laddar batteriet. De vanliga bilarna har en 500-literstank, men Audi-bilarna klarar sig med 200-300 liter.

Men elbilar brukar ju vara tunga?

– Ja, och så även här. Minimivikten är 2.000 kg, men Audi-bilarna väger 150 kilo mer än det. Det är en nackdel som ska jobbas bort till nästa år.

 
Direktrapport Dakar 2022: ”Som att vara mitt i en Mad Max-film”

Hittar du på något mer därnere?

 – Det tar lång tid att ta sig mellan de olika platserna där vi kollar in tävlingen, så det hinns inte med så mycket mer. Men i dag hade Audi fixat fram fyra Q5 Sportback 45 TFSI om vi fick köra med i sanddynerna tillsammans med en instruktör. De hade feta offroaddäck och full ökenutrustning inklusive störtbåge och fyrpunktsbälte. Några journalister som körde för aggressiv eller för försiktigt körde fast.

Direktrapport Dakar 2022: ”Som att vara mitt i en Mad Max-film”
Audi Q5 Sportback 45 TFSI anpassad för ökenkörning.

 


Ett länge reportage om Dakar-rallyt och Audis satsning kommer framöver i tidningen Auto Motor & Sport och här på mestmotor.se.

Annons
Annons
Rulla till toppen