Mazda patenterar fyrhjulsdriven hybridsportbil med wankelmotor

Kan den länge omtalade Mazda RX-9 bli av trots allt?

Mazda patenterar fyrhjulsdriven hybridsportbil med wankelmotor
Konceptbilen Mazda RX-Vision visades 2015. Nu kanske en produktionsversion äntligen är på gång.

Få bilrykten är så seglivade som det om Mazda RX-9. Ända sedan den japanska tillverkaren lät sin omtyckta wankelsportbil RX-8 gå i graven 2012 har det ryktats om en uppföljare – något som fått syre av uttalanden från bland annat den förre Mazda-vd:n Masamichi Kogai.

Hittills har det dock inte blivit något av ryktena. Wankelmotorns comeback blir förvisso av på riktigt i år – men inte alls i det format fansen drömt om. Istället är det form av en liten räckviddsförlängare i bakluckan på elbilen MX-30.

Nu kommer dock ett ljustecken. Mazda har i dagarna fått ett patent godkänt hos Europeiska patentverket (EPO) för en drivlina till en fyrhjulsdriven elhybridsportbil med wankelmotor.

Patentritningen tycks visa en mycket lågt monterad treskivig wankelmotor. Växellådan och differentialen sitter i bak som en så kallad transaxel.

Och det är inte någon liten enkelskivig batteriladdare det handlar om heller. Av patentritningarna att döma rör det sig om en motor med tre rotorskivor – troligtvis på två liter om den baseras på den äldre 20B-REW, som bara gick att få tag på i den Japanexklusiva GT-coupén Eunos Cosmo (internkod JC, 1990–96).

Motorns tre rotorhus är märkta 11, 12 och 13 medan 14 är en elmotor.

Med en extra rotor över motorerna i föregångarna Mazda RX-8 och RX-7 skulle effektsiffran i RX-9 kunna bli betydligt högre än deras 231 respektive 280 hästkrafter – eventuellt 400 hästkrafter som det spekulerats om tidigare.

Elmotorerna är märkta 25, 24 och 14. Här syns även växelriktaren (27), en kondensator för energiåtervinningen (28) och batteripaketet (26).

Drivlinan i Mazdas patent har tre elmotorer, en mellan wankelmotorn i fram och transaxlen i bak samt en på vardera framhjul. Tillsammans lär de råda bot på två av Felix Wankels udda förbränningsmotors största svagheter: hög bränsleförbrukning och klent effektregister på låga varv.

Eftersom batteripaketet ser ut att vara väldigt litet på patentritningarna verkar det inte röra sig om någon laddhybrid, och något sådant nämns inte heller i patenttexten.

Får helt nytt aluminiumchassi

I en patentansökan från 5 augusti 2021 syns den kommande sportbilens chassi. Den påminner en hel del …

… om konceptbilen Mazda RX-Vision.

I separata ansökningar till det japanska patentverket syns även chassit som denna eventuella RX-9 kan tänkas använda. Konstruktionen som Mazda ansökt om patentskydd för kallas för en "tvådörrars sportbil med aluminiumram".

Det tycks alltså kunna vara en helt ny konstruktion, eventuellt baserad på den kommande generationen av sedanen Mazda 6 som även ska bli bakhjulsdriven – fast med en nyutvecklad radsexa under huven för att verkligen ta klivet upp till premiumsegmentet.

Den bilen förhandsvisades med konceptet Mazda Vision Coupé 2017, som vi året därpå även fick ta en svängom i.

Toyota ska visa konceptbilen GR GT3 på Tokyo Auto Salon nu i helgen – visst är siluetten snarlik Mazdas konceptbil?

Vi kan också notera att Toyota, som sedermera äger 5 procent i Mazda och samarbetar en hel del med dem, gått ut med att de ska visa den visuellt snarlika konceptbilen GR GT3. Kanske är det rentav samma bil?

Oavsett får vi hoppas att Mazdas nya patent mynnar i en produktionsbil. I japanska medier spekuleras det om att hybriddrivlinan tagits fram för att alls kunna sälja en sportbil i Europa, där Mazda har legat efter med att lansera så kallade lågutsläppsbilar.

Källor: EPO, taku2-4885 på Hatena Blog

Måtte denna bil nå produktion!
198
11
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.