Det gick rätt bra ändå, konstaterar krocktestorganisationen Euro NCAP när de sammanfattar 2021. Utav 33 testade bilmodeller lyckades 22 få toppbetyget fem stjärnor, trots tuffare krav.
Med några undantag, förstås. Särskilt elbilen Renault Zoe vars ansiktslyfta version gjorde så dåligt ifrån sig att det blev noll stjärnor i betyg. Koncernens ännu billigare elbil Dacia Spring gjorde inte mycket bättre ifrån sig, men fick i alla fall en stjärna i betyg.
Nu har årets säkraste bilar korats i sex kategorier: Storbil (Executive, E-segmentet även kallat), helelektrisk (elbil), liten suv, stor suv, liten MPV och liten familjebil.
Vinner dubbelt gör Mercedes lyxiga elsedan EQS som kammar hem förstaplatsen inom både storbils- och elbilskategorierna. Den ungefär hälften så dyra Polestar 2 hamnar på andraplatsen i båda kategorierna, med ytterst liten marginal.
Skoda Enyaq vinner i storsuvkategorin före BMW iX medan småsuvskategorin vinns av nya Nissan Qashqai som lyckades peta VW ID.4 från förstaplatsen.
– 2021 var ett tufft år för bilindustrin. Trots det såg vi ganska många nya bilar lanseras under året, flera av dem eldrivna eller med hybriddrift, och många av dem uppnådde femstjärnigt resultat trots hårda krav. Bra jobbat av vinnarna, säger Michiel van Ratingen, generalsekreterare för Euro NCAP, i ett uttalande.
Lista: Säkraste bilarna 2021
Alla bilar i listan lyckades få full pott med sin standardutrustning i Euro NCAP:s krocktest. Organisationen korar inga vinnare i bilkategorier där man testat färre än tre modeller under året.
För att få fem stjärnor krävs det bland annat att ingen ”kroppsregion” på krocktestdockorna blir röd (låg skyddsgrad) under något av testerna.
Storbil/Executive:
1. Mercedes-EQ EQS
2. Polestar 2
Stor suv:
1. Škoda Enyaq iV
2. BMW iX
Liten familjebil:
1. Škoda Fabia
2. –
Liten suv:
1. Nissan Qashqai
2. Volkswagen ID.4
Liten MPV:
1. Toyota Yaris Cross
2: Volkswagen Caddy
Elbil:
1. Mercedes-EQ EQS
2. Polestar 2