Brabus nya monsterpickup har lampor i avgasröret

Brabus presenterar ännu en tungt modifierad G-klass som är förlängd, trimmad och har fått ett flak.
Annons

I grunden är det en Mercedes-AMG G63 med den 4-liter stora dubbelturbo V8:an vi känner igen sedan tidigare. Brabus har dock tryckt dit ett par nyutvecklade turboaggregat för lite extra effekt. Eller snarare mycket mer. Nu gäller 1.000 Newtonmeter och 800 hästkrafter. Det är 150 Nm och 215 hk mer än tidigare.

Växellådan är, likt i standardbilen, en 9-stegad automatare. Toppfarten är dock 10 km/h lägre i Brabusen men den når ändå skapliga 210 km/h. 0 – 100 km/h tar 4,5 sekunder. 0,3 sekunder långsammare än G63. Storleken tar ut sin rätt.

Karossen och chassit är kraftig modifierat. Axelavståndet har ökats med 500 millimeter, spårvidden med 120 och överhänget bak med 205 mm. Längden är nu över 5,3 meter. Brabus 800 XLP Superblack väger in på otroliga 2.930 kg. Ungefär 200 kilo mer en Audi e-tron, men den har förstås 700 kilo batterier ombord.

Brabus nya monsterpickup har lampor i avgasröret

Offroad-egenskaperna har dessutom uppdaterats. Brabusen har portalaxlar både fram och bak för högre markfrigång. Ifall höjden ändå inte räcker till så finns rejäla hasplåtar under bilen och om man kör fast kan man utnyttja den kraftig vinsch som är integrerad i nosen.

Helt nya chassikomponenter har också behövts. Exempelvis ställbara coiloverdämpare. De nya länkarmar och den främre hjälpramen (subframe) är också frästa ur solida block (billets) av metall.

Brabus har givetvis gått stenhårt åt både exteriören och interiören. Utöver väldigt mycket kolfiber har Brabus tryckt in LED-lampor kring avgasrören som dessutom är omringade av just kolfiber.

Brabus nya monsterpickup har lampor i avgasröret
Svinfett eller groteskt? Brabus har satt LED-lampor runt avgaspiporna, som sticker fram framför bakhjulen.

Flaket har även det kolfiberinlägg för att säkerställa att ingen ska råka tro att denna pickup faktiskt är byggd för att användas som en sådan.

Priset börjar på runt 7,5 miljoner svenska kronor i Tyskland. Brabus uppger också att koldioxidutsläppen uppgår till maffiga 345 g/km vilket skulle ge, i förhållande till priset, låga 33.020 kronor i malusbeskattning de första tre åren här.

Annons
Annons
Rulla till toppen