Honda avfärdar Toyotas vätgasmotor – övergav tekniken för 10 år sedan

Hondas vd Toshihiro Mibe skakar på huvudet åt Toyotas satsning på förbränningsmotorer som går på vätgas. Enligt honom ska Honda själva ha övergett idén för länge sedan.

Honda avfärdar Toyotas vätgasmotor – övergav tekniken för 10 år sedan

Samtidigt som allt fler biltillverkare ställer in sig på att ersätta sina förbränningsmotorer med elmotorer finns det dem som går åt ett annat håll.

Toyota, världens största biltillverkare, visade i fjol upp en motor som körs på komprimerad vätgas istället för bensin. Sedan dess har man även tävlat med den i enduranceracing för att testa tekniken.

Även i Europa finns snarlika satsningar. Belgiska Punch Group, som bland annat tillverkar automatlådor åt BMW, är inne på att ta fram en version av General Motors Duramax diesel-V8 som går på vätgas. Planen är att inleda tillverkningen av motorn, som är avsedd för marint bruk, 2024.

Men tekniken är långt ifrån ny och många tillverkare har tidigare gjort försök med den, däribland BMW, Mazda och Honda. De sistnämnda går nu ut och avfärdar lösningen.

– Vätgas är definitivt en del av Hondas långsiktiga planer. Men det kommer att användas i bränsleceller till större fordon, säger Hondas vd Toshihiro Mibe till Automotive News.

– Vi har forskat kring alla möjligheter som finns där ute. När det gäller vätgasdrivna förbränningsmotorer ser vi flera svåra tekniska utmaningar. För ungefär tio år sedan bestämde vi oss för att detta inte skulle bli en vanlig lösning, fortsätter Mibe.

Honda planerar nu att fasa ut förbränningsmotorn helt till 2040. Då ska man bara sälja eldrivna fordon – antingen med batterier eller vätgas som energilagring.

Mibe avslutar intervjun med att påpeka att vätgasdrivna förbränningsmotorer kan passa för vissa nischade produkter, men nämner inte vad dessa skulle kunna vara för något.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.