2021 ett mörkt år för europeiska bilmarknaden – sämsta siffran sedan 1985

Den europeiska bilmarknaden bromsade ännu mera under 2021. Samtidigt fortsatte två delvis överlappande biltyper att öka sina marknadsandelar.

2021 ett mörkt år för europeiska bilmarknaden – sämsta siffran sedan 1985

Pandemin har slagit hårt mot bilindustrin och 2020 blev ett mörkt år för den europeiska bilmarknaden. Nu har försäljningssiffrorna för 2021 sammanställts och publicerats av analysfirman Jato Dynamics och det visar sig att fjolåret blev ännu sämre.

Antalet nyregistrerade bilar i EU, Storbritannien, Norge och Schweiz minskade med 1,7 procent jämfört med 2020. Totalt registrerades 11,75 miljoner bilar 2021 – den lägsta siffran sedan 1985, enligt Jato.

Kris efter kris hade negativ inverkan på både marknadens efterfrågan och registreringarna. Den pågående osäkerheten kring covid-19-pandemin, tillsammans med den utdragna halvledarbristen skapade en perfekt storm för biltillverkarna förra året, säger Felip Munoz, analytiker på Jato Dynamics.

Alla biltillverkare har däremot inte drabbats lika. Samtidigt som flera märken har tappade märkbart i Europa ökade andra. Kia, Hyundai och Toyota var bland dessa, men procentuellt sett var det Tesla som ökade mest under 2021 med hela 71 procent jämfört med 2020.

"Krisen öppnade dörren för elbilarna"

Volkswagen Golf klamrade sig fast på tronen som Europas mest nyregistrerade bil 2021. Samtidigt tappar biltypen allt mer mark till andra karosser – och drivlinor.

Det blev ett nytt rekord för elbilarna och laddhybriderna som under 2021 tillsammans stod för nästan en femtedel av nyregistreringarna. Jatos analytiker noterar att pandemikrisen på sätt och vis "öppnade dörren" för de laddbara bilarna.

– Under stora delar av året var det enklare att köpa elektriskt än bensin på grund av de kortare ledtiderna för dessa bilar, och tack vare de generösa subventionerna som många länder har, säger Felipe Munoz på Jato.

En annan biltyp som fortsatte att öka till nya rekordhöjder var suvarna. 2021 stod de för en marknadandel på hela 46 procent i Europa, till bekostnad av mellanklassen och MPV-bilar (familjebussar).

Den ökande suvtrenden har tidigare beskyllts för både ökade utsläpp och dödsfara för fotgängare.

Årets storsäljare blev i alla fall återigen golfklassens namne, Volkswagen Golf, trots att nyregistreringarna minskade med hela 28 procent jämfört med ifjol.

Årets mest populära elbil blev Tesla Model 3 som nu klättrat upp till 17:e plats i Europa.

Mellanklassuvarna ökade mest

Segment Nyregistreringar Förändring 2021 vs 2020
Minibilar 839.787 +7,7%
Småbilar 2.083.853 -7,7%
Golfklass 1.805.982 -13,3%
Undre mellanklass 734.366 -6,6%
Övre mellanklass ("executive") 212.561 -13,5%
Lyxbilar 31.516 +17,7%
Familjebussar (MPV) 242.347 -35,1%
Sportbilar 77.027 -16,7%
Små suvar 2.018.791 +8,7%
Kompaktsuvar 2.339.415 +6,2%
Mellanklassuvar 716.355 +42,6%
Stora suvar 239.706 +4,2%
Lyxsuvar 28.430 +4,6%
Transportbilar 362.254 -22,6%

Siffrorna gäller EU, Storbritannien, Norge och Schweiz.

Källa: Jato Dynamics

Modeltoppen Europa 2021

Bilmodell Nyregistreringar 2021
1. Volkswagen Golf 205.408
2. Peugeot 208 196.869
3. Dacia Sandero 196.792
4. Renault Clio 196.243
5. Peugeot 2008 194.653
6. Volkswagen T-Roc 186.644
7. Toyota Yaris 182.590
8. Opel Corsa 180.643
9. Fiat 500 174.739
10. Citroën C3 159.302
11. Renault Captur 158.580
12. Volkswagen Polo 152.617
13. Hyundai Tucson 149.170
14. Toyota Corolla 146.604
15. Dacia Duster 145.753
16. Skoda Octavia 143.268
17. Tesla Model 3 141.429
18. Peugeot 3008 140.015
19. Volkswagen Tiguan 133.558
20. Ford Puma 132.887
21. Fiat Panda 132.227
22. Volkswagen T-Cross 127.956
23. Volvo XC40 120.234
24. Mercedes A-Klass 117.233
25. BMW 3-serie 116.250

Siffrorna gäller EU, Storbritannien, Norge och Schweiz.

Källa: Jato Dynamics

 
Jag köpte en ny bil under 2021.
69
84
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.