31 elbilar vintertestade – så lång är räckvidden

Tyska lyxbilen får se sig slagen i vinterkylan – av Tesla.
Annons

När tidningen Motor och Norges Automobilforbund, NAF, tog med sig 31 elbilar på vintertest var det Tesla Model 3 Long Range som gick segrande ur räckviddskampen. Den klarade 521 kilometer innan den stannade. Det är mer än vad lyxiga Mercedes EQS klarade – trots att den på pappret har längre räckvidd än Teslan.

BMW iX klarade 503 kilometer innan den stannade. På fjärde plats hamnade Tesla Model Y som stannade hela 70 kilometer tidigare än Model 3.

Tidningen Motor skriver att testet genomfördes i varierande klimat, med temperaturer på mellan 0 och 10 minusgrader. De noterar att samtliga bilar avvek från sina WLTP-räckvidder med minst 10 procent. Några av bilarna, bland andra Polestar 2 Long RangeSkoda Enyaq iV 80X och Peugeot e-2008, hade uppemot 30 procent kortare räckvidd än tillverkarangivelserna.

NAF och tidningen Motor utförde testet genom att starta med fulladdade batterier i ett varmgarage i Oslo. Sedan körde de bilarna längs samma rutt tills de stannade. Hela testet går att läsa på Motors hemsida.

Läs också vårt eget vintertest, där vi körde 75 mil med sju elbilar på en dag.

Topp 10: elbilarna med bäst vinterräckvidd

Modell Räckvidd/förbrukning per 100 km (WLTP) Testräckvidd Avvikelse
Tesla Model 3 LR Dual motor 614 km/14,7 kWh 521 km −15,15 %
Mercedes-Benz EQS 580 4matic 645 km/18,3 kWh 513 km −20,47 %
BMW iX xDrive50 591 km/21,4 kWh 503 km −14,89 %
Tesla Model Y LR Dual motor 507 km/16,9 kWh 451 km −11,05 %
Volkswagen ID.3 PRO S 539 km/16,3 kWh 435 km −19,29 %
Kia EV6 2WD 528 km/16,5 kWh 429 km −18,75 %
Kia EV6 4WD 484 km/18,0 kWh 428 km −11,57 %
NIO ES8 LR 7-sits 500 km/21,5 kWh 425 km −15,00 %
Volkswagen ID.4 Pro 485 km/18,4 kWh 414 km −14,64 %
Hyundai Ioniq 5 2WD 481 km/16,8 kWh 408 km −15,18 %
 
 

Källa: Motor.no/Norges Automobilforbund

Annons
Annons
Rulla till toppen