Halvledarbristen och andra flaskhalsar på tillverkningssidan fortsatte att bromsa den svenska bilmarknaden i januari. Knappt 20.000 nya bilar registrerades under månaden, vilket är tre procent mindre än förra året.
Det skriver branschorganisationen Bil Sweden, och påpekar att även den hårdare förmånsbeskattningen som började gälla den 1 juli förra året har bidragit till minskningen.
Trots detta tar de laddbara bilarna allt större marknadsandelar och utgjorde 53 procent av alla nya bilar i januari. 26 procent var rena elbilar och 27 procent var laddhybrider. Elbilsförsäljningen har ökat med drygt 367 procent jämfört med januari 2021.
Omkring sex procent av alla bilar i trafik i Sverige var laddbara i slutet av 2021, vilket är nästan dubbelt så många som året innan.
Nyregistreringar i januari 2022, jämfört med 2021
2022 januari |
2021 januari |
% 21/20 januari |
|
Personbilar |
19 893 |
20 573 |
-3,3% |
Andel laddbara personbilar |
52,9% |
33,5% |
|
Varav: |
|||
Laddhybrider |
5 363 |
5 787 |
-7,3% |
Andel av nyregistreringarna |
27,0% |
28,1% |
|
Elbilar |
5 159 |
1 106 |
+366,5% |
Andel av nyregistreringarna |
25,9% |
5,4% |
|
Lastbilar, totalt |
2 385 |
2 571 |
-7,2% |
Varav: |
|||
Lätta lastbilar, upp till 3,5 ton |
2 074 |
2 149 |
-3,5% |
Tunga lastbilar, över 16 ton |
289 |
386 |
-25,1% |
Bussar, totalt |
60 |
102 |
-41,2% |
Källa: Bil Sweden