Elbilsracet 2022! Här är alla bilarna

Åtta elbilar gör upp i årets upplaga av auto motor & sport och Recharges elbilsrace.
Annons

Fjolårets stora snackis, vårt tuffa 75-milatest med sju elbilar i vinterkyla går nu åter av stapeln.

I år beger sig hela redaktionen ut i fält för att köra åtta nya och intressanta elbilar längs en rutt som denna gång kommer att ta oss lite längre norrut än tidigare.

Vill du följa racet? Då ska du gå in och följa oss på Instagram! Håll koll på våra händelser (stories) där alla förare kommer att lägga ut uppdateringar under dagen.

Det kommer sedan en stor och matig testartikel i tidningen auto motor & sport samt här på sajten för dig som har Premium. Självklart spelar vi även in en längre film, precis som ifjol. Denna gång kommer den dessutom få räknas som ett avsnitt av vår populära och prisbelönta Youtubeserie Förnuft & Känsla.

Bakom ratten av en elbilarna kommer nämligen ingen mindre än vår krönikör och Förnuft & Känsla-programledare Peder Karlsson sitta. Vilken får ni gå in på Instagram för att se, när detta skrivs har vi nämligen ännu inte dragit lott.

Bilarna som tävlar då? De följer här!

MG ZS EV – budgetalternativet

Elbilsracet 2022! Här är alla bilarna
Privatleasingfavoriten MG ZS EV har uppdaterats med längre räckvidd samt bättre laddning och infotainment. Kan den hävda sig mot sina betydligt dyrare konkurrenter?

Chefredaktör Alrik Söderlind fick ifjol ratta testets minsting, stadsbilen Renault Zoe R135. Inte helt oväntat med tanke på dess skrala räckviddsiffra (385 km enligt WLTP) gick det riktigt illa.

Inte bara räckvidden utan även den svaga laddeffekten och en strulande navigator samspelade för att se till att Alrik satte testets klart sämsta tid på över 14 timmar.

I år är det ingen bil i testet som är så pass dåligt anpassad för långfärd, åtminstone på pappret. Sämst till specifikationen sett är dock helt klart lågprisaren MG ZS EV, trots att den precis uppdaterats med ett välbehövligt ansiktslyft.

LÄST TESTET: Uppdaterade MG ZS EV möter Kia e-Niro

Främst har räckvidden ökats från 263 till 440 km tack vare ett energitätare batteri. Dessutom snabbare laddning (92 kW) och bättre infotainment inkluderande navigator. Det bådar bra, men frågan är om inte MG ZS EV-förare fortfarande bör hålla sig till kortare körsträckor?

Eller kan den kanske rentav köra om Porschen?

Porsche Taycan 4 Cross Turismo – tuff men törstig

Elbilsracet 2022! Här är alla bilarna
Porsche Taycans Cross Country-aktiga kombivariant (ursäkta, shooting brake hette det visst på Porschespråk /Red) Cross Turismo är ganska oaerodynamisk och eltörstig. Kan dess imponerande snabbladdningsförmåga kompensera för det?

Porsches körglada och bekväma dyrgrip Taycan gjorde bra ifrån sig i förra årets race och hamnade på en andra plats. Då var det mellanvarianten 4S med det större ”Performance Battery Plus”-batteriet på 93,4 kWh (brutto) som deltog.

Sedan dess har dock två för den kombikära svensken mycket intressanta karossvarianter landat: skogsmulliga Cross Turismo och den mer lågbyggda Sport Turismo som båda bjuder på ett mer tilltaget bakre lastutrymme. Självklart var vi därför tvugna att be Porsche om en av dem till årets test.

LÄS TESTET: Porsche Taycan 4S Cross Turismo – snabbladdaren

Tillgänglig fanns en Taycan 4 Cross Turismo, den enklaste versionen av Cross Turismo som har fyrhjulsdrift och i Sverige kommer standardutrustad med det större batteriet. Det innebär också att den har samma imponerande laddeffekt som fjolårets deltagare: max 270 kW.

Den extra markfrigången och offroadstuket är dock inte särskilt bra för aerodynamiken. Det kostar på räckviddskontot och Transportstyrelsens uppgift för testbilen är endast 412 km, en siffra som förvisso gäller för sommarhjulen som har 21-tumsfälgar (i testet körs den på lite smalare 20-tummare).

Det blir därför ett tillfälle att testa om snabb (snabb)laddning verkligen trumfar räckvidd! Det kan bli särskilt svettigt för Porscheföraren eftersom laddinfrastrukturen inte är den mest utbyggda där vi ska köra.

Volvo C40 Recharge Twin – revanschdags?

Elbilsracet 2022! Här är alla bilarna
Alrik spanade in Volvos ”nya” elbil C40 i oktober i belgiska Gent, där den också byggs. Frågan är hur mycket bättre den är än syskonet XC40 med sitt sluttande coupétak?

Volvos eldrivna XC40 Recharge var en till bil som inte heller gjorde allt för bra ifrån sig i förra årets elbilsrace. Hög förbrukning, medelsnabb laddning och även den mänskliga faktorn såg till att den belgiskt tillverkade svensken hamnade på näst sista plats.

Nu är Volvo tillbaka för en revansch med den nya syskonmodellen C40 Recharge, som mångt och mycket är en eldriven XC40 med en lite mer aerodyanisk formgivning – en så kallad coupésuv.

LÄS PROVKÖRNINGEN: Volvo C40 Recharge Twin – en extra puff!

Tack vare den nya formen är räckvidden angiven till 437 km, vilket fortfarande är kortare än den klart billigare MG ZS EV. Volvoföraren kommer dock kunna trösta sig med att laddeffekten också ökat något sedan ifjol – till 155 kW istället för tidigare 150. Hur det ter sig i verkligheten återstår att se.

Vi är lite tuffa mot Volvos elbil, men vem vet – den kan mycket väl överraska. Särskilt om föraren kan planera sina laddstopp smart för att köra så effektivt som möjligt.

Volkswagen ID.4 GTX – mellanmjölken

Elbilsracet 2022! Här är alla bilarna
Volkswagen ID.4 GTX imponerar inte särskilt på någon punkt, men det behöver inte ligga den i fatet.

Volkswagens elsuv får agera testets mellanmjölk. Testbilens räckvidd är respektabla 464 km och likaså är laddeffekten godkända men inte imponerande 135 kW. Den borde därmed kunna försvara sin mittenplats i startordningen utan problem – eller?

Ifjol överraskade den (till specfikationen sett) desto sämre men billigare elbilen Kia e-Niro och knyckte tredjeplatsen. Det tricket skulle även denna till synes medelmåttiga långkörare kunna greja.

LÄS TESTET: VW ID.4 GTX möter Tesla Model Y Long Range – Titelmatchen

Vi vet också från vårt tidigare test att ID.4 GTX, den låga maxeffekten till trots, laddar snabbare än Teslas kinatillverkade Model Y gör. Däremot är laddningen av Teslan snabbare upp till ungefär 50 procent, vilket tillsammans med dess lägre förbrukning lär låta Teslan behålla sitt försprång.

Kia EV6 77,4 kWh AWD – snabbladdaren

Elbilsracet 2022! Här är alla bilarna
Kia EV6 kan likt sitt syskon Hyundai Ioniq 5 skryta med en imponerande snabb laddtid, förutsatt att förhållandena är rätt och en högspänningsladdare finns tillgänglig.

En av de mer (hög)spännande utmanarna i testet är Kias nya elbil EV6 som likt Porsche Taycan kan stoltsera med en högre systemspänning än de andra elbilarna, 800 volt. Lite förenklat låter det dem ladda mycket fortare – 10–80 procent går på dryga 20 minuter.

Det förutsätter dock att man står vid en så kallad ultrasnabbladdare (300+ kW) och att batteriet är förkonditionerat.

LÄS MER: Maxad spänning – är 800 volt framtiden?

Med en respektabel siffra på 484 km är den fyrhjulsdrivna (AWD) modellen dessutom med i räckviddstoppen i årets elbilsrace. Tillsammans med den gedigna laddförmågan finns det alltså goda skäl att vinnartippa Kian.

LÄS TESTET: Kia EV6 77,4 kWh RWD mot Polestar 2 Long range Single motor – vita, vackra och vettiga

Men likt Porschen finns också risken att en brist på ultrasnabbladdare längs rutten ställer till det för Kian, om än inte lika mycket eftersom den har ett mindre batteri och snålare förbrukning.

Oavsett är det ett tecken på den blixtsnabba utvecklingen som skett att vi vinnartippar denna före en nästan dubbelt så dyr Porsche.

BMW i4 M50 – tung men inte (jätte)törstig

Elbilsracet 2022! Här är alla bilarna
BMW i4 M50 fick se sig besegrad av Tesla Model 3 Performance i vårt test, men kanske kan den få upprättelse i elbilsracet?

Intresset har varit stort från er läsare för BMW:s första eldrivna sedan att nå serieproduktion. BMW i4 M50 har trots sin förbränningsmotor-anpassade plattform och prestandafokus en rätt duktigt lång WLTP-räckvidd: 500 km.

Laddningen är dock bara knappt rödmjölk i sammanhanget – maxeffekten ligger på 205 kW. I vårt senaste laddtest höll den dock jämn takt med Tesla Model 3 Performance från 10 till 80 procent, så siffran bedrar något.

LÄST TESTET: BMW i4 M50 mot Tesla Model 3 Performance

Samtidigt väger BMW i4 en hel del, nästan 2,4 ton eller över 400 kg mer än Tesla Model 3. Det märktes på förbrukningen i vårt tidigare test, och riskerar att göra det även i dagens race.

Riktigt så törstig som Porsche Taycan 4 Cross Turismo eller Volvo C40 Recharge väntar vi oss däremot inte att BMW i4 M50 ska vara. Den avgörande frågan är om i4:as inte toppenstarka laddmuskler kommer låta (särskilt) Kian köra om den.

Tesla Model Y Long Range – revansch på riktigt

Elbilsracet 2022! Här är alla bilarna
Tesla har länge haft ett försprång, med ett eget laddnätverk som i den här typen av test brukar säkra segern. Om man inte råkar få ett måndagsexemplar, förstås…

Det gick inte bra för Tesla Model 3 i fjolårets elbilsrace. Kupévärmen strejkade i testbilen vi fått låna av Tesla själva vilket fick åtgärdas med ett blixtsnabbt byte till en likadan bil med fungerande värme. Den mänskliga faktorn bidrog sedan till att göra det redan skadeskjutna resultatet ännu sämre.

Det dög förstås inte för alla som läste och såg vårt test. En grupp medlemmar i elbilsklubben Tesla Club Sweden (som trots sitt namn även välkomnar ägare av andra märken) beslöt sig därför att köra sitt eget elbilsrace längs samma rutt med fem Tesla Model 3 och en Audi e-tron.

Deras resultat skiljde sig inte helt oväntat till bilens fördel, något som förvisso delvis berodde på en mildare väderlek. Vi på Recharge och ams valde i vilket fall att återpublicera klubbens resultat eftersom vi fann dem intressanta.

Om vi får gissa blir det dock inngen upprepning av fjolårets problem för årets amerikanska deltagare: kinatillverkade Tesla Model Y Long Range.

LÄS TESTET: Tesla Model Y möter VW ID.4 GTX – Titelmatchen

Denna gång misstänker vi nämligen att vi har fått ett bättre exemplar. Frågan blir istället om Teslas väl utbyggda Superchargernätverk och dess sömlösa integration med de egna elbilarna kommer att räcka för en seger.

Mercedes-Benz EQS 450+ – räckviddskungen

Elbilsracet 2022! Här är alla bilarna
Vi har tidigare testat Mercedes elektriska flaggskepp EQS i sitt fyrhjulsdrivna utförande 580 4Matic, men för elbilsracet har vi lyckats få tag på en bakhjulsdriven 450+.

Det var nära ögat men vi lyckades få tag på den: Mercedes elektriska räckviddskung EQS 450+ som ska klara sig hela 728 km på en laddning enligt WLTP-körcykeln.

I teorin skulle den alltså kunna klara hela racet med bara ett laddstopp. I så fall gör det föga att snabbladdningen ”bara” är i nivå med BMW i4 på 204 kW.

LÄS TESTET: Mercedes EQS 580 4Matic – lyxigt vardagsliv

Den rejäla räckvidden är dock mycket tack vare EQS rejäla batteripaket på 107,8 kWh (netto), som kan ta en hel del tid att ladda vid en effektsvag stolpe. Det andra skälet till siffran, en låg förbrukningssiffra tack vare en mycket hal kaross, lär dock fortsätta att ge den en fördel även när rullmotståndet ökar från snö och slask.

Mercedes EQS 450+ är i alla fall vinnartippad på förhand, men precis som för de övriga bilarna kan mycket hända under racets gång.

Annons
Annons
Rulla till toppen