Hyundai Ioniq 5 uppdateras – får batteriförvärmning och mer räckvidd

Snabbladdade elbilen får större batteri och kamerabackspeglar, men också en funktion som är avgörande för att låta den prestera på topp i kylan.
Annons

Det är bara ett år sedan Hyundais hajpade elbil Ioniq 5 lanserades och det var först i höstas som exemplar sakta började landa i större antal i Sverige. Men, som Recharge rapporterade om i november är det redan dags för en modelluppdatering.

Nu meddelar nämligen tillverkaren officiellt att bilen inför årsmodell 2023 får sitt plattformssyskon Kia EV6:s större batteripaket på 77,4 kWh och därmed mer räckvidd. Hur många extra kilometer det är tal om nämns dock inte, men bakhjulsdrivna EV6 har en WLTP-räckvidd på 526 km jämfört med Ioniq 5 72,6 kWh RWD:s 462 km.

Mer räckvidd i all ära men desto mer intressant för köpare här i kalla nord är att Hyundai Ioniq 5 också uppdateras med en avgörande mjukvarufunktion den saknade vid lanseringen: batterikonditionering.

Den (på sommaren) mycket snabbt laddande Ioniq 5 kommer nu kunna automatiskt optimera temperaturen i batterierna inför laddstopp, något som särskilt kommer att korta laddtiderna i vinterkyla. Precis som i andra ebilar med samma funktion (Teslas, exempelvis) kommer batterikonditoneringen aktiveras när en laddpunkt läggs in som destination i Ioniq 5:s inbyggda navigationssystem.

Även redan levererade bilar kommer att få den nya funktionen som kommer att inkluderas i en kommande mjukvaruuppdatering, bekräftar Tobias Joelsson, pr-chef på Hyundai i Sverige, till Recharge.

– Även nuvarande Ioniq 5 kommer få förvärmning vid navigering mot snabbladdare. Funktionen adderas i samband med en mjukvaruuppdatering som kommer under första halvåret 2022, skriver han i ett mejl till Recharge.

Nya kamerabackspeglar – men ingen bakrutetorkare

Hyundai Ioniq 5 uppdateras – får batteriförvärmning och mer räckvidd
Hyundai Ioniq 5 saknar bakrutetorkare, men får nu digitala backspeglar som kanske fungerar bättre när bakrutan blir smutsig.

En annan miss förblir dock oåtgärdad. Vi har tidigare kritiserat Hyundais val att inte montera en bakrutetorkare på Ioniq 5, något som särskilt straffar sig i dåligt väder när bilen blir som smutsigast.

Nu får Ioniq 5 något som kanske kommer mildra problemet något: kamerabackspeglar. Både ytter- och innerbackspeglar ersätts med kameror och skärmar som ska ”förbättra körupplevelsen” snarare än addera räckvidd, heter det.

Tilltaget känns igen från bland annat Audi e-tron och Honda E men också Ioniq 5:s kommande plattformssyskon Genesis GV60. Till skillnad från de första två så ersätter Hyundai nu även innerbackspegeln med en ”Digital Centre Mirror” som använder en kamera monterad under Ioniq 5:s bakre spoiler för att ge en panoramavy bakåt.

Annons
Annons
Rulla till toppen