EU-beslut om nya utsläppsregler dröjer: ”Mycket oroande”

De nya utsläppsreglerna ska börja gälla om tre år – men hur de ska se ut är ännu inte bestämt.
Annons

Euro 7, de kommande utsläppsreglerna för nya bilar och lastbilar i Europa, har hållit bilindustrin på helspänn ända sedan det första utkastet till det nya regelverket presenterades hösten 2020.

Representanter från branschen menade då att reglerna var så hårda att de i praktiken innebar ett förbud mot förbränningsmotorer. I april året efter kom ett reviderat förslag som lugnade ned biltillverkarna – men hur hårda reglerna skulle bli i slutänden var det fortfarande ingen som visste.

Från början var det sagt att de slutgiltiga Euro 7-reglerna skulle klubbas igenom av EU-kommissionen i slutet av 2021, men det sköts upp till den femte april i år. I slutet av januari i år utsattes beslutet igen, till den 20 juli.

Nu reagerar både bransch- och miljöorganisationer mot den skiftande tidtabellen, skriver Automotive News. ACEA, en lobbygrupp för biltillverkare i Europa, sa i slutet av januari att de hopppas att lagstiftarna snabbt kan komma överens, så att industrin kan få tid på sig att anpassa sig till de nya reglerna.

Samtidigt säger miljöorganisationen Transport & Environment i Bryssel att de är ”mycket oroade över förseningen” av Euro 7, eftersom det ”hindrar EU från att rensa upp giftiga luftföroreningar orsakade av vägtransporter”.

Systemet med europeiska utsläppsstandarder infördes med Euro 1-normen år 1992. De nuvarande Euro 6-reglerna infördes år 2014 och har uppdaterats med tillägg sedan dess. Systemet reglerar bland annat utsläppen av koldioxid, kolmonoxid och partiklar från nya bilar.

 
 
 
 
Annons
Annons
Rulla till toppen